
PopUpDig
PopUpDig är en årlig konferens öppen för alla som arbetar med eller har intresse av digitalisering i förskolan och skolan. Även du som är student på någon av våra utbildningar är alltså varmt välkommen!
#PopUpDig22: Etiska överväganden i en digitaliserad skola
Årets konferens äger rum 20-21 juni på Göteborgs universitet, Campus Pedagogen (Hus A, Västra Hamngatan 25) och på Universeum (Södra vägen 50). Konferensen vänder sig till dig inom skolan - pedagoger, rektorer, lokala och nationella skolutvecklingsenheter.
Anmälan
Sista datum för anmälan har passerat.
Konferensen är kostnadsfri men anmälan är bindande efter 2022-06-13. Vid senare eller utebliven avbokning faktureras en avgift om 200 kr. Det går däremot bra att överlåta din plats till någon annan.
Om du har frågor om anmälan eller avbokning - kontakta oss på popupdig@ped.gu.se
Program, dag 1:
2022-06-20
08:00-09:00
Registrering
09:00-09:15
Inledning
09:15-10:15
Keynoteföreläsning 1, inklusive tid för frågor:
Be Careful What You Wish For! AI and the Emergence of Data-Driven Practices in Higher Education
Teresa Cerratto Pargman är professor i människa-dator interaktion vid Stockholms universitet.
10:15-10:45
Fikapaus
10:45-11:45
Workshop: Vykort från framtiden
11:45-13:00
Lunch på egen hand
13:00-13:30
Parallella seminarier:
- Etiska överväganden vid bedömningar med digitala verktyg.
Erik Winerö, Göteborgs universitet - Vikten av att utveckla ett kritiskt förhållningssätt kring digitala teknologier i förskola och skola.
Malin Nilsen, Göteborgs universitet - Att undervisa i digital etik i skolan.
Torbjörn Ott och Marco Tiozzo, Göteborgs universitet - Praktiska och etiska utmaningar med sociala robotar i klassrummet.
Sara Ekström, Högskolan Väst - Digitala Fotspår - Se vad som händer när du loggar in på en lärplattform. Workshops.
Svea Kiesewetter & Marie Utterberg, Göteborgs universitet
13:45-14:15
Parallella seminarier:
Samma som ovan.
14:15-14:45
Fikapaus
14:45-16:00
Keynoteföreläsning, inklusive tid för frågor:
Global perspectives on datafication, education, and inequality
Thomas Hillman, professor i tillämpad IT vid Göteborgs universitet.
15:45-ca 16:15
Uppföljning av dialog och avslutning
Program, dag 2:
2022-06-21
08:00-09:00
Registrering
09:00-10:00
Keynoteföreläsning 3, inklusive tid för frågor:
Digitalisering och dilemman: Att leda skolan i samtid och framtid
Sara Willermark universitetslektor vid Högskolan Väst
10:00-11:00
Onlife breakout rooms
11:00-11:15
Fikapaus
11:15-11:45
Keynoteföreläsning 4, inklusive tid för frågor:
Ska vi tro på det vi ser? Risker och möjligheter med datavisualisering
Lena Pareto, professor i pedagogik på Göteborgs universitet
11:45-13:30
Lunch på egen hand samt förflyttning till Universeum
13:30-15:30
Guidad tur och visning av den nyss invigda utställningen Vislab, där du som besökare kan utforska och experimentera med interaktiva visualiseringar av riktig forskningsdata kopplat till globala utmaningar och hållbarhetsfrågor (Max 100 deltagare, så först till kvarn gäller!)
Keynotes
Keynote 1: Be Careful What You Wish For! AI and the Emergence of Data-Driven Practices in Higher Education
Teresa Cerratto Pargman är professor i människa-dator interaktion vid Stockholms universitet.
Keynote 2: Global perspectives on datafication, education, and inequality
Thomas Hillman är professor i Tillämpad IT vid Göteborgs universitet.
Keynote 3: Digitalisering och dilemman: Att leda skolan i samtid och framtid
Samhällets digitalisering skär igenom hela utbildningssystemet, skapar en mängd möjligheter och ger upphov till nya innovationer men medför också problem och risker. I takt med att skolans digitalisering intensifierats har skolledares centrala roll kommit att framhållas. Skolledaren beskrivs ofta som avgörande för att uppnå en gynnsam digitalisering inom skolan. Men uppdraget är komplext, svårt att överblicka och fullt med motsägelsefulla krav. I den här föreläsningen diskuteras några av digitaliseringens dilemman och de utmaningar man ställs inför när man ska leda en skola i vår samtid och för vår framtid.
Sara Willermark är doktor i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande. Hon arbetar som lektor vid Högskolan Väst och forskar om skolans digitalisering och hur det påverkar villkoren för lärare, lärande och ledarskap.
Keynote 4: Ska vi tro på det vi ser? Risker och möjligheter med datavisualisering
Universeum science center har nyligen öppnat ett unikt visualiseringslabb, Vislab, där ”Forskningsdata möter visualiseringsteknik för att du bättre ska kunna förstå världen och hur den hänger ihop.” Komplexa datamängder transformeras till lättillgänglig visuell grafik som besökaren själv interagerar med för att utforska frågeställningar och samband. Visualisering som effektiv kommunikationsmetod lyfts ofta fram som en möjlighet, men det finns även risker förknippat med lättsmält visuell grafik. Ska vi verkligen tro på det vi ser, och hur ska vi veta?
Lena Pareto är professor i pedagogik på Göteborgs universitet med ett särskilt uppdrag att utveckla forskning kring Universeums verksamhet. Hon är även professor i informatik och arbetsintegrerat lärande på Högskolan Väst.
Om PopUpDig
Möt oss som forskar om skolans digitalisering, lärande och IT vid Göteborgs universitet. Vi arbetar utifrån forskningsbaserade perspektiv och kunskaper om lärandets digitalisering. Vi finns på tre olika institutioner vid universitetet: Pedagogik och kommunikation, Pedagogik och didaktisk profession samt Tillämpad IT och går under namnet Göteborgsgruppen.
Följ vår Facebookgrupp: PopUpDig