Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Cecilia Kilhamn - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Kilhamn

Pedagogisk utvecklare

Cecilia Kilhamn
Pedagogisk utvecklare
Akademisk grad: Doktor,
cecilia.kilhamn@ped.gu.se
031-786 2037

Postadress: Box 160, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg


Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM (Mer information)
Box 160
405 30 Göteborg
ncm@ncm.gu.se
Fax: 031-786 2200
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Cecilia Kilhamn

Undervisning

Cecilia Kilhamn är lektor i Matematikdidaktik vid Gteborgs Universitet och undervisar främst på grundlärarprogrammet F-3 och 4-6. Cecilia är även starkt engagerad i lärarfortbildning i matematik, i synnerhet gällande uppdrag som handlar om Laborativ Matematikundervisning, Matematikverkstäder, Problemlösning, Algbera samt Kollegial utveckling genom Learning Studies. 

Forskning

Cecilia Kilhamn forskar om lärande och undervisning av matematik inom främst grundskolan och lärarutbildningen.

Magisteruppsatsen (2003) handlade om hur unga elever i årskurs 3 och 5 kan förstå funktionsbegreppet genom ett laborativt arbetssätt med "funktionslådor"

Doktorsavhandlingen (2011) fokuserar på kopplingen mellan konkreta exempel och abstrakt förståelse av negativa tal i grunskolans årskur 6-9. 

Främst rör sig Cecilias forskningsintressen inom området taluppfattning och algebra. Hon arbetat med projektet VIDEOMAT (Videoinspelad matematikundervisning), en internationell komparativ videostudie i matematik i samarbete med Åbo Akademi (Finland) Universitetet i Agder (Norge) och UCLA (USA) under ledning av Profesor Roger Säljö (LinCS, GU). VIDEOMAT-projektet utforskar introduktion av algebra i årskurs 6 och 7. 

Övriga forskningsintressen är Learnings Studies i Matematik, och utveckling av Lärarutbildningen i matematik, såväl i grundutbildning som i fortbildning. Speciellt intresse är kommunikation i matematik. Lärares kompetens att leda och orkestrera helklassdiskussioner i matematik behandlas i det interna utvecklingsprojektet KOMMA. 

Nyckelord

Matematikdidaktik, algebra, negativa tal, begrepp, taluppfattning, problemlösning, laborativa arbetssätt, kommunikation i matematik
 

Senaste publikationer

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Opportunities for learning: the use of variation to analyse examples of a paradigm shift in teaching primary mathematics in England
Thabit Al-Murani, Cecilia Kilhamn, Anne Watson, Deborah Morgan
Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rika lösningar på rika problem - Felblandad saft
Anna Ida Säfström, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Video studies in classroom research. Hidden dimensions of teaching and learning.
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Britt Holmberg, Elisabeth Rystedt
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Svenska avhandlingar i matematikdidaktik de senaste 100 åren
Cecilia Kilhamn
SMDFbladet , Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Teachers’ queries about algebra teaching
Cecilia Kilhamn, Ann-Sofi Röj Lindberg
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 84). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mathematics education research in Sweden: National presentation at PME 42
Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Peter Nyström
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 273-297). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 21 - 30 av 54

2017

Uppslaget - Lotteriet
A. Eckert, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

En förändrad matematikundervisning – utmaningar och vinster
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Addition med bråk på tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Reflekterande och matematiserande barn - en utmaning
Cecilia Kilhamn, Susanne Frisk
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Addition med bråk på tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

What’s there in an n? Investigating contextual resources in small group discussions concerning an algebraic expression.
Elisabeth Rystedt, Cecilia Kilhamn, Ola Helenius
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Moving in and out of contexts in collaborative reasoning about equations
Elisabeth Rystedt, Ola Helenius, Cecilia Kilhamn
Journal of Mathematical Behavior, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Reflekterande och Matematiserande Barn
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Konferens Forskning pågår , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tallinjen som tankemodell vid addition och subtraktion med negativa tal
Cecilia Kilhamn
Novemberkonferansen 24-25 november 2015 i Trondheim - workshop, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Reflekterande och matematiserande barn
Cecilia Kilhamn
Plenumföreläsning på Novemberkonferansen 24-25 november 2015 i Trondheim. Meningsfull matematikk for alle., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 54

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/omuniversitetet/personal/?publicationPageNumber=3&selectedTab=2&userId=xkilce
Utskriftsdatum: 2019-09-19