Djamila Fatheddine
AVD-/SEKTIONSCHEF, INST
Institutionen för didaktik och pedagogiskOm Djamila Fatheddine
Djamila Fatheddine är universitetslektor i ämnesdidaktik inriktning svenska. Hon disputerade 2018 med avhandlingen Den kroppsliga läsningen. Bildningsperspektiv på litteraturundervisning där hon utforskar relationen mellan litteraturläsning, kroppslighet och bildning genom att rikta blicken mot kursplanen i svenska, lärares undervisning samt elevers erfarenheter av att läsa och uppleva litteratur.
-
Litteraturläsning för social
hållbarhet
Djamila Fatheddine, Anna-Lena Pihl
NNMF 7 Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, NTNU, Trondheim, 23-24 okt 2019 - 2019-01-01 -
Kurslitteraturens forskningsanknytning på
lärarutbildningen
Miranda Rocksén, Djamila Fatheddine, Elisabeth Ohlsson , Charlotte Nilsson
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.) - 2019-01-01 -
Litteraturläsning i skolan. En analys av kursplanen i svenska och dess syn på
litteraturläsning
Djamila Fatheddine
Utbildning och Demokrati - 2018-01-01 -
Bortom horisonten: Litteraturläsandets kroppsliga och bildande
dimensioner
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Utbildning och lärande - 2018-01-01 -
Den kroppsliga läsningen. Bildningsperspektiv på
litteraturundervisning
Djamila Fatheddine
- 2018-01-01 -
Läsning, kropp och bildning – några perspektiv på
litteraturläsning
Djamila Fatheddine
13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Linköping 22-23 november (SMDI) - 2018-01-01 -
Läsmiljöns betydelse för en lustfylld
läsning
Djamila Fatheddine
Svenskläraren - 2018-01-01 -
Course Literature In The Field Of Tension Between Academic And Professional Practice: What Is Included And What Is
Excluded?
Djamila Fatheddine, Miranda Rocksén, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson
ECER 2018, Bolzano - 2018-01-01 -
Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre
lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet - 2018-01-01 -
KROPPSLIGA UTTRYCK OCH IDENTITETSSKAPANDE I MÖTET MED SKÖNLITTERATUR: VAD INNEBÄR DET FÖR BARN ATT VARA LÄSARE AV SKÖNLITTERÄRA
TEXTER?
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Forskning Pågår, Göteborgs universitet 2017 - 2017-01-01 -
Kroppsliga uttryck och identitetsskapande i mötet med
skönlitteratur
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Litteraturdidaktik 6-7 oktober 2017 Jönköping University - 2017-01-01 -
Den kroppsliga läsningen - en studie av ungas inlevelsefulla
litteraturläsning
Djamila Fatheddine, Christina Olin-Scheller
Konferensbidrag, Skriv! Les! /NTNU Trondheim 9-11 maj 2017 - 2017-01-01 -
Litteraturundervisning betraktat ur ett kroppsligt
perspektiv
Djamila Fatheddine
Forskning om undervisning och lärande - 2016-01-01