Jonna Kallaste Håkansson
Anknuten till forskning
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteOm Jonna Kallaste Håkansson
Jag är anknuten till forskning vid Institutionen för Didaktik och Pedagogisk Profession och doktorerade i September 2025 inom ämnesdidaktik med inriktning mot miljö- och hållbarhetsundervisning. Utöver miljö- och hållbarhetsundervisning utgörs mitt forskningsfält av kritiska djurstudier och kritisk djurpedagogik. Fokus ligger på att utforska kritiska ingångar till människa-djurrelationer inom utbildning genom en kollaborativ metodologisk ingång.
Jag har en masterexamen i genusvetenskap från Göteborgs universitet (2018) och intresserar mig särskilt för hur förtryck mot människor och ickemänskliga djur samverkar och jag har erfarenhet av att arbeta med kollaborativa feministiska metodologier genom aktivistforskning.
Forskning
Min avhandling har titeln Toward an Animal Standpoint in School? Critical Animal Pedagogy as Sustainability Education och utforskar hur kritisk djurpedagogik kan bidra till miljö- och hållbarhetsundervisning genom att adressera, utmana och förändra nuvarande exploaterande människa-djurrelationer och möjliggöra mer etiska och hållbara sätt att leva tillsammans med andra arter. Avhandlingsprojektet utgörs av en feministisk aktivistetnografi där lärare, elever, djurrättsaktivister och akademiker utvecklar och introducerar kritisk djurpedagogik i svenska skolor. Teoretiskt utgår projektet från kritiska djurstudier och läser djurståndpunktsteori med och genom feministisk affektteori, feministisk filosofi, utbildningsvetenskaplig filosofi samt poststrukturalistisk teori och pedagogik.
Avhandlingen utforskar de didaktiska förhållanden som gymnasieskolan skapar för kritisk djurpedagogik samt hur denna kontext, främst inom miljö- och hållbarhetsundervisning, påverkar och potentiellt förändrar vad kritisk djurpedagogik är och kan uppnå. Den fokuserar på (o)möjligheten för ickemänskliga djur att framträda som subjekt samt vilka människa-djurrelationer som möjliggörs eller omöjliggörs. Vikten av att skapa utrymme för en djurståndpunkt inom miljö- och hållbarhetsundervisning synliggörs och en skarp uppdelning mellan normativa och pluralistiska ingångar ifrågasätts. Avhandlingen synliggör hur kritisk djurpedagogik kan bidra till miljö- och hållbarhetsundervisning genom att adressera och utmana exploaterande människa-djurrelationer genom att arbeta med artöverskridande hållbarhet.
En plattform för kritisk djurpedagogik
Jag utvecklar just nu en plattform för kritisk djurpedagogik för att skapa utrymme att lära med och av varandra genom att dela erfarenheter, organisera föreläsningar och workshoppar, dela resurser och utveckla kritisk djurpedagogik i samverkan med varandra – Kontakta mig gärna om du är intresserad av att veta mer eller delta i nätverket.
Undervisningserfarenheter
Jag har undervisningserfarenhet inom miljö- och hållbarhetsundervisning generellt och kritisk djurpedagogik mer specifikt. Jag undervisar också i intersektionalitet och normkritiska perspektiv samt sexualitet, samtycke och relationer. Jag har bland annat varit verksam i lärarutbildningen och det internationella mastersprogrammet i utbildning för hållbar utveckling samt har erfarenhet av att hålla fortbildningar i intersektionalitet och normkritik för arbetsplatser, organisationer och nätverk.
Övrigt
Jag är en av initiativtagarna till det fakultetsöverskridande nätverket GU-CAS: Göteborgs Universitets Nätverk för Kritiska Djurstudier i Antropocen. GU-CAS sätter människa-djur relationer i centrum i utforskandet av nya ansatser att bemöta miljöproblem, social orättvisa och klimatförändringar.