Hanan Innabi
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktningOm Hanan Innabi
Forskningsintressen
Min forskning adresserar frågor om matematikundervisning. I min masteruppsats med titeln ‘Aspects of Critical Thinking for Secondary Mathematics Teachers in Jordan’ fokuserades särskilt hur lärare bör undervisa för att stärka elevers kritiska tänkande. Intresset följdes upp i doktorsavhandlingen där jag undersökte studenters uppfattning om förhållandet mellan urval och population och hur de kritiskt kan använda det i vardagen. På senare tid har det mesta av mitt arbete berört kritiskt tänkande, då främst relaterat till statistik. Mitt forskningsintresse har senare utvecklats till ”undervisning i matematik med inriktning mot hållbarhet”, då i synnerhet ”undervisning i statistik med inriktning mot hållbarhet”.
Jag är även intresserad av genusfrågor. Jag har studerat kunskaper i matematik hos pojkar respektive flickor i Jordanien. Har genomfört ett stort antal kvantitativa studier för TIMMS-data under 1999 och 2015. Jag har även studerat den allmänna uppfattning som finns om ämnet matematik och hur man undervisar och lär sig matematik. Just nu arbetar jag med statistik, variation och variationsteori.
Undervisningsintressen
Jag har arbetat med undervisning för blivande lärare, då främst lärare i matematik och har arbetat i fyra länder, Jordanien, Förenade Arabemiraten, Oman och Qatar. Har undervisat i kurser som rör läroplaner, bedömning, undervisning, pedagogik och även fungerat som handledare för master-studenter i matematik.
-
Stochastic and Deterministic Views of Statistics: A Pedagogical
Perspective
-
Teaching statistics and sustainable
learning.
Hanan Innabi
The 14 th International Congress on Mathematical Education - 2021 -
Prospective teachers’ opportunities to develop PCK from participation in learning
study
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg, Hanan Innabi, Lena Knutsson, von Otter Ann-Marie, Jan Landström
Educational Action Research - 2021 -
Enrichment in school principals’ ways of seeing
mathematics
Hanan Innabi, Jonas Emanuelsson
International journal of mathematical education in science and technology - 2021 -
Patterns of Variation in the Work of “Mathematics in the City project”: A Suggested Research
Question
Hanan Innabi, Christina Skodras, Susanne Frisk, Peter Fredriksson
The Mathematics Education for the Future Project – Proceedings of the 15th International Conference. August 4-9, 2019 at Maynooth University, Kildare, Ireland. Rogerson, A., & Morska, J. (red.) - 2019 -
Modifying the Traditional Public View of
Mathematics
Hanan Innabi
42nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. July 3-8, Umeå, Sweden. - 2018 -
Teaching Statistics for
Sustainability
Hanan Innabi
10th International Conference on Teaching Statistics“Looking back, looking forward”. ICOTS10, Kyoto, Japan 8-13 July 2018 - 2018 -
Gender differences in mathematics achievement in Jordan: A differential item functioning analysis of the 2015
TIMSS.
Hanan Innabi, H Dodeen
School Science and Mathematics - 2018 -
Gender gap in mathematics achievement in
Jordan
Hanan Innabi
Proceedings of the 14th International Conference of mathematics education for the future project. J. Morska & A. Rogerson (Eds) - 2017