Retorikcentrum vid Göteborgs universitet

Lydia Sandgren och Julius Caesar när Retorikcentrum är tillbaka på campus

Under pandemin har föreläsningar och evenemang på Retorikcentrum vid Göteborgs universitet varit begränsade och i den mån de förekommit enbart digitala. Nu öppnar Retorikcentrum äntligen dörrarna till Humanisten för alla som är nyfikna på talets ädla konst. I höst och vinter kommer du att kunna lyssna till Ida Östenberg, Hans Gunnarsson och Lydia Sandgren.

Retorikcentrum är en ideell organisation som varje år anordnar fyra–fem seminarier, föreläsningar eller andra typer av evenemang. Evenemangen riktar sig till alla som har intresse för retorik och mänsklig kommunikation. Centrumet har funnits vid Göteborgs universitet sedan 1993 och idag är Barbro Wallgren Hemlin ordförande i Retorikcentrums styrelse:

– Det känns jätteroligt att äntligen få välkomna publik till Humanisten igen. Vi är glada över att vi tack vare digitala plattformar har kunnat ha en del verksamhet också under pandemin, men det är naturligtvis en helt annan sak att kunna ses på riktigt. Att få träffas. Dessutom har vi ett väldigt fint och intressant program som vi hoppas att många vill ta del av.

Om talet vid Julius Caesars begravning

Bild på Ida Östenberg

Först ut i höstens program är Ida Östenberg, professor i Antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet. Hon kommer den 21 oktober kl. 18.15 att guida publiken genom det mästerliga tal som Marcus Antonius höll på Julius Caesars begravning.

– I sitt tal använde han sig av gester, sång, skådespelarröster och teatral rekvisita, som inkluderade Caesars knivhuggna kropp. Med sin retoriska övertalningsförmåga vände han Rom mot Brutus, Cassius och övriga Caesarmördare, förklarar Ida Östenberg.

Lydia Sandgrens Samlade verk

Den 29 november har Retorikcentrum nöjet att presentera författaren Lydia Sandgren som kommer att tala om sin debutroman, Samlade verk (2020, Stockholm: Bonniers). Lydia Sandgren kommer att samtala med Sven-Göran Malmgren och Hans Gunnarsson om stilens och formens betydelse för det skönlitterära berättandet. Barbro igen:

Bild på Lydia Sandgren och hnnes bok Samlade verk
Lydia Sandgren gästar Retorikcentrum för att tala om sin bok "Samlade verk" den 29 november kl. 18.15–19.45. Anmäl dig till Barbro Wallgren Hemlin för att delta.
Bild på Johan Tohan Tønnesson
Johan Tønnesson, professor i sakprosa vid Oslo universitet.

– Vi är naturligtvis stolta och glada över att gästas av förra årets Augustprisvinnare och vi vet att Lydia har en enormt stor beundrarskara som gärna vill få möjlighet att lyssna till henne. Eftersom vi antar att publiktillströmningen blir stor är det klokt att anmäla sig i förväg till mig. Salen vi har bokat rymmer ca 100 personer. Vi kommer också att sända detta evenemang via Zoom.

Tio teser om klarspråk och hur man skapar den perfekte talaren

Bild på boken "Quintilianus retorik"
Hans Gunnarssons nyutkomna bok Quintilianus retorik.

Retorikcentrums program har ofta klassiska retoriska ämnen i fokus, men den 25 april 2022 kommer klarspråk att vara temat för ett av föredragen, då Johan Tønnesson, professor i sakprosa vid Oslo universitet besöker föreningen. Klassisk retorik blir det dock redan den 18 november då Hans Gunnarsson håller föredrag om retorikläraren Quintilianus (ca 35–ca 96) och om hur han ville att hans elever inte bara skulle bli perfekta talare utan också fostras till god moral.

– Det målet skiljer honom från andra retoriker, en tänkvärd aspekt i vår tid då lögnen alltmer används av de som söker makten, säger Hans, som nyligen har gett ut boken Quintilianus retorik.

Text: Sven Lindström

Besök retorikcentrums webbplats för mer info

Fullständigt program, med tider och lokalangivelser, och mer information om Retorikcentrum hittar du på Retorikcentrums webbplats. Platsbokning inför Lydia Sandgrens framträdanade görs till e-post: barbro.wallgren-hemlin@svenska.gu.se