Ida Östenberg, docent vid institutionen för historiska studier, Göteborgs Universitet.

Knivhugg, känslor och konspiration – Antonius tal vid Caesars begravning

Forskning
Kultur & språk
Populärvetenskap

Ida Östenberg, professor vid institutionen för historiska studier vid Göteborgs Universitet håller en öppen föreläsning om Antonius tal vid Caesars begravning.

Föreläsning

Medverkande
Ida Östenberg, professor vid institutionen för historiska studier, Göteborgs Universitet.
Arrangör
Institutionen för svenska språket

Friends, Romans, Countrymen – Shakespeare lät i dramat Julius Caesar Antonius hålla ett mästerligt tal, som med sin retoriska övertalningsförmåga vände Rom mot Brutus, Cassius och övriga Caesarmördare. Men vad sade den historiske Antonius på Caesars begravning år 44 f. Kr.? Föreläsningen visar att Antonius i sitt tal använde sig av gester, sång, skådespelarröster och teatral rekvisita, som inkluderade Caesars knivhuggna kropp. Genomslaget var enormt och mördarna tvingades fly Rom. Shakespeare förstod att ett tal kan påverka historiens gång.