Foto: Kranich17 från Pixabay

Hälsopromotionsforum sätter hälsofrämjande forskning och utbildning på kartan

Den 15 november år 2023 hölls konferensen Hälsopromotionsforum vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap. Det blev en givande eftermiddag fylld med kunskap, nätverkande och inspiration, där hälsofrämjande forskning och utbildning sattes tydligt på kartan.

Programmet inleddes med ett mingel med fika och innebar en möjlighet för deltagarna att utbyta idéer och erfarenheter. Information om sexuell hälsa och mindfulness fanns att ta del av samt även 2023 års kandidatuppsatser från Hälsopromotionsprogrammet.

Centrum för livsstilsintervention

Docent Daniel Arvidsson berättade om Centrum för livsstilsintervention, det nyligen öppnade centret ska bedriva forskning om förändringar av levnadsvanor. Nyutexaminerade hälsopromotionsstudenterna Sofie Stark och Sara Nord delade sina insikter från praktiken där.

Presentationer från avhandlingsarbeten med fokus på kost, fysisk aktivitet och hälsa

Programmet bjöd också på presentationer från tre doktorander från Institutionen för kost- och idrottsvetenskap: Aleksandra Oravsky Sandström, Mulki Haji och Isabelle Mulkerrins. Presentationerna gav inblick i tre projekt inom hälsopromotion.

En konferens för alla som strävar efter att främja en god hälsa

Sammanfattningsvis är Hälsopromotionsforum en givande händelse för alla som strävar efter att främja en god hälsa. Dagen erbjöd inte bara en källa till ny inspiration, utan även möjligheter att bygga värdefulla professionella kontakter.

Av: Kristina Holmlid

Fakta om Hälsopromotionsforum
  • Hälsopromotionsforum är en årligt återkommande konferens som arrangeras av institutionen för kost- och idrottsvetenskap.
  • Årets värdar var Christina Berg och Mia Prim.
  • Hälsopromotionsforum 2024: Nästa gång går Hälsopromotionsforum av stapeln den 13 november 2024.