Illustration till SPA summit

SPA Summit 2024: Styrning i offentliga verksamheter – möjligheter och utmaningar i dag och i framtiden

Förvaltningshögskolan har seden ett par decennier tillbaka ett fortlöpande samarbete med kommuner och region i Göteborgsområdet. Som en del av det samarbetet välkomnas nu alla kommundirektörer och dess ledningar till heldagskonferensen ”SPA Summit” med möjlighet att fördjupa kunskaper, diskutera aktuella frågor och ta del av senaste forskningen inom offentlig förvaltning.

Porträtt Johanna Selin
Johanna Selin

Tre frågor till Johanna Selin – projektsamordnare inom samverkan på Förvaltningshögskolan

1. Vad är SPA Summit?

- SPA Summit står för "School of Public Administration Summit" och är en konferensdag för fortbildning riktad mot tjänstepersoner i ledningsposition i Västsverige. Under dagen samlar Förvaltningshögskolan forskning och praktisk kunskap på relevanta teman för offentliga verksamheter. I år handlar det om styrning, olika trender och utmaningar med detta. Det innebär en dag med presentationer av aktuell forskning och erfarenheter från praktiken och en möjlighet till samtal och diskussioner. Ambitionen är att man ska komma därifrån och ha lärt sig massa nytt!

2. Varför anordnar Förvaltningshögskolan SPA Summit?

- Det handlar om en önskan och ambition att agera som en mötesplats för praktik och akademi. Vi vill arbeta för att nå ut med forskning om offentlig förvaltning och med kunskaper från offentliga organisationer för att kunna stärka förvaltningsorganisationerna i sina uppdrag. En slags "kunskapshub" där kunskap inte bara från Förvaltningshögskolan utan från andra lärosäten, nationella såväl som internationella, kan tillgängliggöras för offentliga verksamheter, till exempel genom att bjuda in forskare från andra platser. Men också att fungera som en mötesplats genom att personer från förvaltningsorganisationer har en chans att träffas, samtala och utbyta erfarenheter. Vi vill anordna en heldag där deltagaren kan ha fokus på kunskapsutveckling och möjligheten till att skapa kontakter med forskarsamhället såväl som kollegor runt om i Västsverige.

3. Vem kan anmäla sig till konferensen?

- Alla kommundirektörer och dess ledningar i våra samarbetskommuner är välkomna. Det är en dag riktad till förvaltningsorganisationerna. Vi ser detta som ett komplement till Förvaltningshögskolans program för högre politiska ledare som riktar sig till politikerna och som vi påbörjade tidigare i våras. Vill man veta mera så kan man kontakta mig

Program

Förvaltningshögskolan bjuder in kommundirektörer och dess ledningar till en exklusiv heldag. Dagen erbjuder en möjlighet att fördjupa sina kunskaper, diskutera aktuella frågor och ta del av senaste forskningen inom offentlig förvaltning. Heldagen anordnas inom ramen för samarbetsavtalet KOLV och riktar sig till de samarbetsorganisationer som är med i detta.

I år har dagen fokus på styrning och kommer att ta upp olika sätt som styrning tar sig uttryck, dess utmaningar och möjligheter och dessutom hur olika styrningstendenser utvecklas.

Både praktiker och forskare kommer att presentera intressanta och aktuella perspektiv på styrningsfrågor:

Tillit och styrning. Antingen eller, eller både och – Är tillit en effektiv samordningsform och när, hur och var passar den i svenska kommuner och regioner? Gustaf Kastberg Weichselberger, professor, Förvaltningshögskolan.

Visionsdriven styrning: Politikens och förvaltningens roll i ett flernivåsystem. Josefina Syssner, gästprofessor, Förvaltningshögskolan.

Vem får bli flykting? – Hur folk förvandlas till fall i förvaltningsdomstolar. Andreas Asplén Lundstedt, fil. dr., Förvaltningshögskolan.

Styrning och organisering av innovationsarbete. Dalia Mukhtar-Landgren, docent, Lunds universitet och Mats Fred, biträdande universitetslektor, Lunds universitet.

Fler namn tillkommer!

Tid: 30 augusti, ca klockan 9.00-15.00

Plats: Konferenscentrum Wallenberg

Dagen är kostnadsfri. Fika och lunch ingår.

Föranmälan krävs, kontakta Johanna Selin för mer information.