Ylva Ågren
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation ochOm Ylva Ågren
Jag arbetar sedan 2016 som lektor i Barn och ungdomsvetenskap. Innan dess var jag i flera år verksam vid Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet, bland annat som tillförordnad föreståndare. I centrum för min forskning och undervisning står frågor som berör barn, sociala medier, kulturskapande och konsumtion på olika vis. Jag intresserar mig för den populär- och mediekultur som barn och unga möter, använder och producerar i sin vardag. Barns perspektiv är en central utgångspunkt i min forskning.
Forskningsprojekt
Barns kulturarv - arkivets visuella röster
Syftet med projektet är att undersöka hur insamling, registrering, kategorisering, bevarande och arkivering lyfter fram barns egen kulturproduktion som källor till kunskap om barns sociala och kulturella liv och livsvillkor sett över tid.
Barn som professionella influencers och internetkändisar (projektledare)
Projektet undersöker barns perspektiv på att vara en professionell influencer, med betalda samarbeten med företag. Vidare studeras hur såväl sociala kategorier (såsom ålder, klass och kön) som olika digitala plattformar, bilder och reklaminnehåll, verkar för hur barninfluencerkulturen tar form och vidmakthålls. Projektet belyser också de förändrade förhållanden som uppstår mellan barn och vuxna när barninfluencerkulturen växer sig stark och hur relationerna mellan barndom, arbete och fritid förändras i dagens digitala kultur.
-
Branded childhood: Infants as digital capital on
Instagram
Ylva Ågren
Childhood - 2023 -
Animation in children’s gameplay: collaborative action and sibling
play
Karin Aronsson, Ylva Ågren
Mind, Culture and Activity - 2022 -
Children as professional
influencers
Ylva Ågren, Anna Sparrman
10th Child and Teen Consumption Conference Madrid, 4 – 6 May 2022 - 2022 -
Lived childhood in social
media
Ylva Ågren
the IX Conference on Childhood Studies May 10 –12, 2021 - 2020 -
Children’s Enrolment in Online Consumer
Culture
Ylva Ågren
The Routledge Companion to Digital Media and Children. L. Green, D. Holloway, K. Stevenson, T. Leaver & L. Haddon (eds) - 2020 -
Seminariet som undervisningsform-
kunskapssyn och
dilemman
Ylva Ågren
Högskolepedagogiska texter, Enheten för pedagogik och interaktivt lärande (PIL) - 2020 -
I spänningen mellan publikt och privat. Barn och föräldraskap på
Instagram
Ylva Ågren
En lag för barn. Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen. T. Karlsson Häikiö, J. Sundhall & M. Asplund Carlsson (Red.) - 2020 -
Barns musikaliska interaktion – syskon, smak och
identitet
Johan Söderman, Ylva Ågren
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 18 2017 - 2018 -
”Grattis! Du har gjort ditt första inköp” – marknadens fostran i barns
medievärldar.
Ylva Ågren
E. Söderberg (red): Ordning och reda-konsten på freda´! Om fostran, marknad och barnkultur. - 2016 -
Lustigt och olustigt på museer – representationer av barn och barndom på
museer.
Sandra Hillén, Ylva Ågren
BIN-Norden conference 2016. Fears and Pleasures in Nordic Childhoods, 10th–11th November 2016 Lysebu, Oslo. Book of Abstracts - 2016 -
Konsumtionens plats i barns
medievärldar
Ylva Ågren
BARN, Forskning om barn och barndom i Norden - 2015 -
Barns medierade värld – syskonsamspel, lek och
konsumtion.
Ylva Ågren
2015 -
Shoppa med din panda! Konsumtionens plats i barns
medievärldar
Ylva Ågren
BIN- Nordens conference Børnekulturforskning – et interdisciplinært videnskabeligt emne, 6-7 november 2014. Copenhagen, Denmark. - 2014 -
Barnkulturella medielandskap i
rörelse
Ylva Ågren
ACSIS konferens I rörelse/ On the move, 11-13 juni 2013. Norrköping, Sverige. - 2013 -
Uppmärksamhet, makt och föreställningar om barndom -röster från barn som deltagit
i
TV
Ylva Ågren
Helander K. (red) Utsikter och Insikter. Barns kulturella liv. - 2008