Lea Eldstål-Ahrens
Om Lea Eldstål-Ahrens
Lea Eldstål-Ahrens tog sin kandidatexamen (Bachelor of Arts) och masterexamen (Master of Education) inom lärarutbildning vid Osnabrueck University 2015. Sedan dess har hon arbetat som grundskollärare, universitetsadjunkt inom lärarutbildning i Tyskland och förskollärare och grundskollärare i Sverige. Hennes undervisningsämnen är Engelska och "Sachunterricht" - en kombination av samhälls- och naturorienterande ämnen. Sedan September 2019 jobbar hon som doktorand vid IPKL. Hennes handledare är Niklas Pramling och Malin Nilsen.
Leas forskningsinteressen omfattar barns argumentation och lektionsuppgifters kommunikativa inramning. I sin avhandling utforskar hon grundskolebarns lärande av argumentation i smågruppsdiskussioner och med lektionsuppgifter. Forskningen är teoretiskt inramad av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och använder sig av videoobservationer för att i detalj fånga de sociala interaktioner som utspelar sig mellan barnen. Sammanläggningsavhandlingen omfattar tre delstudier som handlar om specifika aspekter kring barns argumentation och lektionsuppgifter: barnens hanterande av uppgiftspremisser, mikro-genetisk utveckling av argumentation inom diskussioner, och konsekvenser av olika kommunikativa inramingar.
I November 2021 var hon på en forskningsvistele vid Universität Basel, Schweiz, där hon medarbetade i projektet KompAS - Kompetenzniveaus mündlichen Argumentierens unter Schulkindern (kompetensnivåer inom muntlig argumentation bland skolbarn) vid Hermann Paul School of Linguistics Basel - Freiburg (i.Br.).
(Bild: Eva Urbanovics)
-
Premising and arguing: The variety in 9/10-year-old children taking on an equity/equality issue in the context of group
discussions
Lea Eldstål-Ahrens, Niklas Pramling, Malin Nilsen
DGfE (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft) Kongress 2022 - 2022 -
Micro-genetic development of argumentation: Analysis of a primary school child's participation in a small-group
discussion
Lea Eldstål-Ahrens, Malin Nilsen, Niklas Pramling
European Conference on Argumentation (ECA) 2022 - 2022 -
Premising and arguing: The variety in 9- to 10-year-old children taking on an equity/equality task in the context of group
discussions
Lea Eldstål-Ahrens, Malin Nilsen, Niklas Pramling
Learning, Culture and Social Interaction - 2022 -
Taking on a task: Children handling the premises of group discussions about democratic
concepts
Lea Eldstål-Ahrens, Niklas Pramling, Malin Nilsen
EARLI 2021 Online - 2021 -
Integrative Instruction in German, Finnish, and Swedish
Curricula
C. Krumbacher, Lea Ahrens, R. Leinonen
2018 -
Mehr als Bilderbuch-Familien - Familie als Thema aktueller
Kinderliteratur
Lea Ahrens
Grundschule Sachunterricht - 2016