Ingela Bursjöö
Universitetslektor, adjungerad
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap ochOm Ingela Bursjöö
Jag arbetar som lektor både på Göteborgs universitet och i Göteborgs stad. Att länka samman akademi, skola och omgivande samhälle är också en av mina arbetsuppgifter.
Jag arbetar bland annat med forskarskolan CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning. Forskarutbildning av lärare och skolledare är ett viktigt steg för att nå en skola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Jag arbetar även med lärarutbildning på Institutionen för fysik samt Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
Min egen forskning har kretsat kring naturvetenskapernas didaktik och utbildning för hållbar utveckling. Jag arbetar nu med ett europeiskt projekt om naturbaserade lösningar (NBS). Vi har just avslutat ett Erasmus+projekt om klimatdidaktik, Climateracy, inom Erasmus+. Forskningsarbetet består av många delar, inte minst att granska vetenskapliga texter och verksamheter, samt att kommunicera med omgivande samhälle. Naturvetenskapliga ämnen med fokus på undervisning och samhällsfrågor är en bra sammanfattning på mitt forskningsintresse.
Jag är legitimerad lärare för högstadiet och gymnasiet, och arbetar sedan 38 år som lärare i kemi, biologi, fysik, teknik och matematik i centrala Göteborg. Jag har även arbetat på Universeum. 2014 erhöll jag Göteborgs Stads förtjänsttecken. I mitt arbete på Center för Skolutveckling och som lektor på Grundskoleförvaltningen i Göteborgs stad finns det många möjligheter att arbeta med praktiknära forskning. Det lärande som sker i och utanför klassrum har alltid fascinerat mig, samt att stärka progressionen från ungdomsskola till högre utbildning.
-
Multimodality in the teaching of biology: comparing some semiotic
resources
Ingela Bursjöö
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education - 2022 -
På väg mot beprövad erfarenhet: digitala lärresurser
i undervisningen
Ingela Bursjöö
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - 2021 -
Högstadieelevers strategier för att
arbeta med kritisk granskning
av information
Ingela Bursjöö
2019 -
SOWING THE SEEDS OF URBAN SCHOOL
GARDENS
Ingela Bursjöö
Eridob, Eleventh Conference of European Researchers in Didactics of Biology - 2016 -
Fysiklärarens möjligheter att arbeta med samhällsfrågor och hållbar utveckling i
undervisningen
Ingela Bursjöö
Från forskning till fysikundervisning. Bidrag från konferensen i Malmö 14-15 mars 2016. Karin Stolpe och Gunnar Höst (red.) - 2016 -
To create coherence: science teachers, interdisciplinary collaboration and ethical perspectives in the educational
practice
Ingela Bursjöö
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education - 2015 -
Some Sustainability Pathways in
Sweden
Ingela Bursjöö
Educating science teachers for sustainability - 2015 -
Utbildning för hållbar utveckling från en lärarhorisont: sammanhang, kompetenser och
samarbete
Ingela Bursjöö
2014 -
Utbildning för hållbar utveckling – förmågor bortom
läroplanen
Ingela Bursjöö
Forskning om undervisning och lärande - 2014 -
Vi måste lära oss att tolka bilder
bättre
Ingela Bursjöö, Björn Harström, Gunilla Knape, Klas Grinell, Göran du Reés, Urban Strandberg, Lisa Thanner, Karin Wagner, Paula Wahlbom
Göteborgs-Posten - 2012 -
Lärares formande av en yrkesidentitet relaterad till hållbar
utveckling
Ingela Bursjöö
2011 -
How student teachers form their educational practice in relation to sustainable
development
Ingela Bursjöö
Utbildning & Demokrati - 2011