Fredric Gunve
Om Fredric Gunve
SAMMANFATTNING: Tekniker, material och verktyg för att skapa och förstå bildkonst, tecknade serier, teckning, visuellt berättande och konceptuell konst som konstbaserad-undervisning och konstbaserad forskning är mina huvudsakliga områden. Jag har lång erfarenhet av att undervisa konst och har skapat och utvecklat flera kurser inom högre utbildning. Jag har deltagit i flertalet konstutställningar, egenpublicerat serier och zines, medverkat i flertalet akademiska konferenser, skrivit artiklar och bokkapitel med mera inom områdena konst och konst-pedagogik.(Re)search for a cure against despair.
METODER: Att teckna serier (Graphic Noveling), Visa och berätta, Var exemplet och Döda inte dina älsklingar är några av mina konstbaserade metoder jag använder mig av i undervisning och forskning. Jag använder ofta egen producerade konst i min undervisning och forskning som exempel och metod. Det betyder att min konstnärliga och pedagogiska praktik, forskning och konstnärliga utvecklingsarbeten i mycket smälter samman och går inte att helt separera från varandra. I detta perspektiv är metoderna experimentella, praktikdrivna och performativa. Jag forskar och undervisar genom att praktisera det jag undervisar och forskar genom.
KONSTBASERAD FORSKNING: Handlingen att teckna och göra (tecknad)serie-konst, (graphic noveling) är ett viktigt arbetssätt och metod i mitt konstnärliga och akademiska arbete. Här sammanflätas kunskaper i och hur (tecknad)serie-konst skapas, produceras, analyseras och distribueras.Detta leder till att metod och resultat flyter samman i min konstnärliga forskning. Jag arbetar ofta i samarbeten med olika akademiska, och icke-akademiska discipliner och personer vilket leder till en fördjupad förståelse för och användning av konstbaserade metoder i samhället.
En viktig del i mitt arbete är utveckla konkreta och praktiska konstnärliga och konstbaserade verktyg och metoder att användas för social hållbarhet.
KONSTBASERAD UNDERVISNING: Min undervisning fokuserar på att utveckla kunskaper i och om bildkonst, tecknade serier, visuellt berättande och konceptuell konst främst för blivande bildlärare. Undervisning är för mig en relation med målet att utveckla och transformera alla som deltar, inkluderat läraren. Undervisning är något som sker över allt, i vardagen och i samhället som stort. Genom att kombinera konstnärliga, pedagogiska och vardagliga situationer skapas exempel på olika sammanblandad och transformativa former av konst och undervisning. Genom att närma mig undervisning som ett virus som bastardiserar gränser och definitioner mellan tecknade serier, bildkonst, utbildning och vardagsliv kan olika exempel på performativa, tillfälliga och processartade sätt att uppleva världen på att ta form. Ur dessa former kan sedan individuella sätt att praktisera konstbaserad undervisning manifestera sig hos deltagarna.
Att arbeta som lärare inom högre utbildning innebär ofta att förmedla och utveckla (ny) kunskap. Genom konstbaserade undervisningsmetoder kan utveckling av ny kunskap ges ett större utrymme även i undervisningen. Konstbaserade undervisningsmetoder kan hjälpa till att forma, visualisera och materialisera undervisningen, som sedan kan hjälpa studenter att nå sina mål. Konstbaserad undervisning är att arbeta med undervisningen som en erfarenhetskapande process genom konkreta material, färdigheter och visuella metoder. Konstbaserad undervisning är ett sätt att animera och ge kunskap liv.
PÅGÅENDE KONSTBASERAD FORSKNING och ANNAT AV INTRESSE:
- Det är i vardagen det händer. Tecknade serier för att skapa tryggare grannskap.Ett konstnärligt forskningsarbete i samarbete med Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen med fokus på tecknade series som metod för att skapa trygghet i grannskap.Efter några våldsbrott i mitt grannskap började jag teckna en serie som jag publicerade på den lokala Facebook-sidan och satte i entrén till huset jag bor i. Det var ett sätt att skapa gemenskap med oss grannar och som ett svar på medias bild av området. Jag har sedan dessa utvecklat detta arbete till ett konstnärligt forskningsprojekt på HDK-Valand vid Göteborgs universitet; LEAVE NO LINE BEHIND a comic-art-research-based (CBR) project focusing on graphic novel(ing) to empower neighborhoods. Skapandet av tecknade serier kan vara ett sätt att ta tillbaka makten över den egna berättelsen om ett grannskap och det liv som utspelar sig där. Det är ett sätt för de människor vars vardag levs i området att samlas och skapa gemenskap, trygghet och trivsel. Genom skapande och kommunicerande av en den egna berättelsen möjliggörs för en rättvis och hållbar framtid. Att arbeta med tecknade serier kan stött grannskap och de personer som lever i där att skapa egna berättelser om sig själva och platsen de bor på. Genom tecknandet i ett grannskap skapas en förankring i det lokal som kan leda till en större känsla av delaktighet i det egna grannskapet och kanske även samhället i stort. Ett samarbete med Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen öppnar upp och förankrar detta konstnärliga projekt på både mikro- och makroplan.Nyckelord: trygghet, trivsel, gemenskap, grannskap, granskapande, serieteckning, visuellt berättande.
- LEAVE NO LINE BEHIND a comic-art-research-based (CBR) project focusing on graphic novel(ing) to empower neighborhoods. My neighborhood has experienced violence and other forms of crime lately. Last summer a man got shot on the street outside my building, and in March two bombs exploded. In response to the violence, I made a comic and self-published it in the lobby in my building. It was a way to create a community-based comic art story in response to how my neighborhood suddenly was portraited in the news as a bad and dangerous area. The need for new stories and narratives based in local communities is urgent in today’s turbulent political, economic, and environmental climate. On a local level it is to tell stories about a place that can become its own myths and thereby empower the place and its people. The making of visual stories, graphic novels and comic-art can be a way to take back the power of the narrative of a neighborhood and everyday life and thereby be part of creating new and just futures for communities. This project aims to find ways to deal with and help harbor trauma on a community level through comic-based art. By showing and telling stories from a neighborhood’s history and the present, a future can be visualized and created by and for the community. This visualization of a place through visual storytelling can open for the community to collectively harbor the experiences that make a neighborhood. The comic-art based project Leave no line behind artistically explores the power of visual storytelling and graphic novel(ing) to animate and create new myths by the making of a graphic novel from the local community and interpersonal meetings in the everyday. An important aspect of the project and the graphic novel(ing) is my own personal relationship to the stories being created. I am both a victim of the crimes, a neighbor in need and power, and an artist and academic looking at the stories from within.
- EVERYDAY COMIC-ART NETWORKA network for artists, academics, scholars and other interested in comic-art, graphic novels and visual storytelling in relationship to everyday life.(In this presentation the word comic-art includes graphic novels and visual storytelling if not specifically stated not to.)The network gathers people interested in creating, reading, analyzing and developing the art form comics as a way of understanding and creating everyday life as an active part of social change. Everyday life is here used in a broad sense and is to be understood as a starting or focus point to take inspiration from. The comic-art created, read and analyzed can be historical, documentary and contemporary telling stories of what has been, the now, or directed into the future aiming for change from stories about everyday life in future scenarios. Important for the network is the focus on creating, reading and analyzing comics as ways of understanding everyday life and the power for social change through comic-art. The network works from the belief that comic-art has the power to be an active part of social change. Here the creating perspective of comics is of importance. Comic-art focusing on everyday life as part of creating social change is the core of the network. EVERYDAY COMIC-ART NETWORK is a place for artists, academics, scholars and others to meet, exchange experiences and develop the field of comic-art focusing on social change. All participants are free to join and take part as artists, academics, scholars and more. Definitions are to be seen and used as fluid identities that can be changed and transformed depending on the specific situation, interest and more. Focus:Understanding and being part of social change through creating, reading and analyzing comics set in everyday life. Key words:comic-art, graphic novel, visual storytelling, everyday life, social change, justice, diversity, inclusion.
- #DENSESTORYTELLING är en visuell berättarstil och metod under utveckling. Stilen arbetar genom en förtätning av bilden, och att genom bilddjup skapa visuella berättelser mer att likna vid snapshots än sekventiella och linjära berättarstrukturer. Stilen visualiserar och skapar komplexitet genom att låta bilden explodera för att kommunicera sitt budskap. Genom det explosiva bildspråket skapas en täthet med hög komplexitet och ibland paradoxala resultat. Dense storytelling kommunicerar kalejdoskopiskt med visuella medel och tvingar tittaren (läsaren) att följa icke-linjära historier som pågår samtidigt. Dense storytelling är ett sätt att visualisera omedelbarhet. Allt på en och samma gång. Du kan hitta fler exempel under hashtagen #Densestorytelling på Instagram.
TIDIGAR ARBETEN AV INTRESSE:
- Regn (Rain) är ett konstbaserat klimatprojekt som utgår från en värld där det aldrig slutar regna. Projektet inleddes 2010 av Dr. Kajsa G. Eriksson och Fredric Gunve. Metoderna för regn är experimentella och tar sin start ur delar av Dr. Kajsa G. Erikssons konstbaserade avhandling. Projektet är relationellt och integrerar bild-konst, sekventiellt berättande, performanskonst, text och objektskapande med en reell och fiktiv regn-värld. Metoden fogar samma det verkliga och spekulativa och skapar en tredje plats där ett utforskande kan ske. Genom att luckra upp gränsen mellan fiktion och verklighet möjliggörs för oväntade kunskaper och erfarenheter att ta plats. Regn (regn) har presenterats genom flera konferenser, utställningar och används i utbildning. Historien om Regn (regn) kan laddas ner både på svenska och engelska på http://regn-ain.se Det slutar aldrig regna!
För fler exempel på mitt arbetande med tecknade serier och annan konst se:Instagram @fredricgunveeller hemsidan https://chronicle-quest.education/
KURSER: Jag har lång erfarenhet av att undervisa konst och utveckla kurser inom högre konstutbildning. De flesta av mina kurser, workshops och föreläsningar fokuserar på bildkonst, tecknade serier, konceptuell konst och hur man använder konstbaserade metoder i undervisningen.
- Sedan 2012 ansvarar jag för kursen Atelierista (BVKBPA och BVKBPB). En kurs med fokus på den pedagogiska filosofin Reggio Emilia. Genom att föra ihop konstnärlig praktik, utbildningsvetenskaplig och konstbaserad forskning och specifika nordiska förutsättningar har en unik kurs tagit form.
- Sedan 2105 ansvarar jag för den konstbaserad kursen LGBF51 som fokuserar på hur man undervisar genom materialbaserade kunskaper i främst måleri och teckning.
- Jag ansvar för en större workshop med fokus på tecknade serier och visuellt berättande. Workshopen introducerar kunskaper om den tecknade-seriekonsten, hur man tecknar och gör serier och hur tecknade serier kan användas i undervisning.
- Under flera år drev jag kursen Vad gör du? Samtidskonst som pedagogisk handling. En kurs placerade i intersektionen mellan konst och undervisning. Under kursen praktiserade, experimenterade och reflekterade vi över hur konstnärer och lärare använder performativa och performance-baserade processer och metoder. Kursen utforskade gränsupplösning mellan konst, pedagogik, vardag och tillblivelseprocesser i konst och undervisning (utbildning). Dold i kursen låg en skuggkurs. Denna dolda del var en seriös lek ett konstbaserat experiment placerat i den institutionaliserade konstutbildningen. Skuggkursen var ett sätt att utöva informella kursaktiviteter inom den formella kursen med syftet att möjliggöra för tvärvetenskapliga resultat. Skuggkursen arbetade med målet att skapa reell förändring inom institutioner genom att verka som ett mimetiskt virus. Denna lek var en viktig del i kursens kunskapsproduktion, särskilt idag när etiska och hållbara sätt att leva och förstå världen på behövs akut för att vi ska kunna anpassa oss till nya miljöer och klimat.
ETIK:Att arbeta som lärare kommer med ett stort ansvar. Du har en makt som måste hanteras omsorgsfullt. Respektera och lyssna på varje student. Dom har viktiga erfarenheter som stärker din undervisning.
SALUT:Jag vill hylla alla studenter jag har haft äran att möta. Tack för att ni låtit mig vara en del av er undervisning. Ni har lärt mig mycket, och utan er hade inga av de ovan formulerade tankar och idéer varit möjliga. Utbildning är en övergångsrit som skapar framtiden.