Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Anna Maria Hipkiss

Om Anna Maria Hipkiss

Jag är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar för lärande och har ett särskilt intresse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning, oavsett ämne. Vidare är jag intresserad av den undervisning som skapas i såväl formella som informella klassrum.

Undervisning

Mina undervisningsuppdrag inom lärarutbildning är främst mot inriktningen grundlärare årskurs 4-6. Här undervisar jag i:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna
  • Svenska 1 (grundnivå) och Svenska 2 (avancerad nivå)
  • Verksamhetsförlagd utbildning
  • Examensarbeteskurser

Doktorandhandledning

Jag är biträdande handledare till en doktorand i ämnesdidaktik.

  • Jessica Rahm

Forskning

Mina forskningsintressen utgår främst från två olika teoretiska ramverk - Legitimation Code Theory och socialsemiotik - som jag tillämpar i i olika studier som fokuserar

  • klassrumskommunikation
  • undervisning i flerspråkig kontext
  • språkutvecklande klassrumsarbete
  • undervisningsmiljöer
  • verksamhetsförlagd undervisning

För tillfället ägnar jag mig åt följande forskningsprojekt inom ramen för min anställning vid IDPP: - Hur informella lärmiljöer skapar möjligheter att lära om hållbar utveckling. - Hur Reading to Learn stöttar lärare att utveckla sin undervisning. Genomförs i samverkan med Center för skolutveckling i Göteborgs stad. - Undervisning och utveckling genom genrepedagogik. Genomförs i samverkan med kollegor vid Göteborgs universitet och grundskola.

Jag är mer och mindre aktiv i följande nätverk:

  • LCT Nordic
  • GODIS - Gothenburg research group for disciplinary literacies
  • NSFL – Nordiska föreningen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik