Anna Maria Hipkiss
Om Anna Maria Hipkiss
Jag är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar för lärande och har ett särskilt intresse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning, oavsett ämne. Vidare är jag intresserad av den undervisning som skapas i såväl formella som informella klassrum.
Undervisning
Mina undervisningsuppdrag inom lärarutbildning är främst mot inriktningen grundlärare årskurs 4-6. Här undervisar jag i:
- Utbildningsvetenskaplig kärna
- Svenska 1 (grundnivå) och Svenska 2 (avancerad nivå)
- Verksamhetsförlagd utbildning
- Examensarbeteskurser
Doktorandhandledning
Jag är biträdande handledare till en doktorand i ämnesdidaktik.
- Jessica Rahm
Forskning
Mina forskningsintressen utgår främst från två olika teoretiska ramverk - Legitimation Code Theory och socialsemiotik - som jag tillämpar i i olika studier som fokuserar
- klassrumskommunikation
- undervisning i flerspråkig kontext
- språkutvecklande klassrumsarbete
- undervisningsmiljöer
- verksamhetsförlagd undervisning
För tillfället ägnar jag mig åt följande forskningsprojekt inom ramen för min anställning vid IDPP:
- Hur informella lärmiljöer skapar möjligheter att lära om hållbar utveckling.
- Hur Reading to Learn stöttar lärare att utveckla sin undervisning. Genomförs i samverkan med Center för skolutveckling i Göteborgs stad.
- Undervisning och utveckling genom genrepedagogik. Genomförs i samverkan med kollegor vid Göteborgs universitet och grundskola i anknytning till nedanstående ULF-projekt.
Jag deltar i två ULF-finansierade forskningsprojekt:
- Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genrepedagogisk undervisning | Göteborgs universitet (gu.se)
- DigiFLEX: Didaktisk design i samverkan - rummets betydelse i ny skolverksamhet | Göteborgs universitet (gu.se)
Jag är mer och mindre aktiv i följande nätverk:
- LCT West Coast (koordinator)
- LCT Nordic
- GODIS - GOthenburg research group for DISciplinary literacies
- NSFL – Nordiska föreningen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik
Mer om LCT: Legitimation Code Theory
-
Linguistic opportunities and challenges of teaching science for sustainability in multilingual
contexts
Audrey Msimanga, Miranda Rocksén, Anna Maria Hipkiss
Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene Addressing Challenges in the North and South / In M. Rocksén, E. Vhurumuku, M. Svensson, E. Mushayikwa & A. Msimanga (Eds), - 2022-01-01 -
Tio forskare om
ämnesdidaktik
Anna Maria Hipkiss
Tio forskare om ämnesdidaktik. Kroksmark, T. (Red) 89-105 - 2021-01-01 -
Teaching in Flexible Spatial and Digital
Conditions
Anna Maria Hipkiss, Sylvana Sofkova Hashemi, Pernilla Andersson Varga, Maria Spante, Martin Tallvid, Mats Widigson
The 19th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction: Education and citizenship - Learning and Instruction and the Shaping of Futures, 23 - 27 August 2021, University of Gothenburg - 2021-01-01 -
Att vara fullvärdig skribent – mycket mer än korrekt
stavning
Eva Lindgren, Carina Hermansson, Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
Skola och samhälle S.O.S - 2020-01-01 -
Att utveckla literacy i digitaliserade och rumsligt flexibla
lärmiljöer
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
14:e Nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning (SmDI 14): Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld, 18-19 november 2020, Malmö universitet. - 2020-01-01 -
Platsens inflytande över studenters samtal om
växter
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg
Presentation på den digitala konferensen: FND 2020 "Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik", 11-12 nov, Svensk förening för forskning i naturvetenskapernas didaktik. Göteborg: Göteborgs universitet, - 2020-01-01 -
Language challenges in initial science teacher education: exploring the cases of South Africa and
Sweden
Miranda Rocksén, Audrey Msimanga, Anna Maria Hipkiss
Presentation på den digitala konferensen: FND 2020 "Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik", 11-12 nov, Svensk förening för forskning i naturvetenskapernas didaktik. Göteborg: Göteborgs universitet - 2020-01-01 -
The girl with the garden gloves: researching the affordances of sensual materialities in the school
garden
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor, Dawn Sanders
Ethnography and Education - 2020-01-01 -
Semantic profiling as means for assessing teacher students' practicum
lessons
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor
LCT 3 - Third International Legitimation Code Theory Conference, July 1-5, 2019, Johannesburg, South Africa - 2019-01-01 -
Semantic profiles in chemistry texts: How Reading To Learn pedagogy enables literacy
development
Anna Maria Hipkiss, Susanne Staf, Pernilla Andersson Varga
LCT3 - Third International Legitimation Code Theory Conference, July 1-5, 2019, Johannesburg, South Africa - 2019-01-01 -
Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i
svenskämnet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge. - 2019-01-01 -
Plants to the fore: Noticing plants in designed
environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet - 2019-01-01 -
Att se nyttoväxter – platsens
betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University. - 2019-01-01 -
Samtal, rum och artefakter i samspel i
undervisningen.
Anna Maria Hipkiss
Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red) - 2019-01-01 -
A classroom is a classroom is a classroom? A study of the affordance of classroom design for classroom
interaction
Anna Maria Hipkiss
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) - 2018-01-01 -
Spotlighting pedagogic metalanguage in Reading to Learn - How teachers build legitimate knowledge during tutorial
sessions
Anna Maria Hipkiss, Pernilla Andersson Varga
Linguistics and Education - 2018-01-01 -
Att se
växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet - 2018-01-01 -
Grammatik, kritik, didaktik. Nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och
socialsemiotik
Anna Maria Hipkiss, Per Holmberg, Lotta Olvegård, Kajsa Thyberg, Magnus Pettersson Ängsal
- 2018-01-01 -
Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och
implikationer
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Irma Brkovic
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017 - 2017-01-01 -
Observations and perceived experiences in two non-formal learning
environments.
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg, Dawn Sanders
45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark. - 2017-01-01 -
Spotlighting pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring
sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference. Sydney, Australia - 2017-01-01 -
Building Legitimate Knowledge – Surfing Semantic Waves During �In-School Tutoring
Sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers - 2016-01-01 -
Power And Control In Pedagogic Discourse In Home And Consumer Studies
– Realizations Of The Interpersonal
Metafunction
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 - Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers - 2016-01-01 -
Knowledge and knower codes in Home and Consumer
Studies
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers - 2016-01-01 -
Intertwined pedagogic discourse in Home and Consumer Studies - negotiating curricular goals and hands-on
activities
Anna Maria Hipkiss
Theory, Application, Analysis: studies in systemic functional linguistics - 2016-01-01 -
The Influence of Classroom Design on Classroom
Communication
Anna Maria Hipkiss
ECER 2015: Education and Transition - Contributions from Educational Research - 2015-01-01 -
Klassrummets semiotiska resurser: en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, biologi och
kemi
Anna Maria Hipkiss
- 2014-01-01