Anna-Lena Lilliestam
Om Anna-Lena Lilliestam
Jag har en lång lärarerfarenhet och har undervisat i svenska, historia, kultur-och idéhistoria, kommunikation och musik inom ungdomsskolan. Jag har också arbetat med fortbildning av lärare, forskarcirklar och skolutveckling inom gymnasieskolan i Göteborg. Idag arbetar jag med kursutveckling och undervisning inom Ämneslärarprogrammet och Pedagogprogrammet, på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik och på Institutionen för Historiska studier. Jag arbetar också inom Läslyftet och deltar i uppdrag för Lerums kommun.
Min forskning är praktiknära och har speciellt fokuserat på undervisning och lärande i historia. Avhandlingen handlar om det historiska resonerandet och är en praktiknära studie om att resonera historiskt i termer av aktör och struktur: vad innebär det att resonera på detta sätt? och vad krävs för att elever ska kunna utveckla förmågan till aktör- och strukturresonemang? Avhandlingen kombinerar variationsteori- fenomenografi med teorier från den brittisk-amerikanska historiskt- tänkandetraditionen och är den första svenska studie som bygger på denna historiedidaktiska teoribildning. Jag har också skrivit artiklar som presenterar och problematiserar teorin i en svensk kontext.
Min senaste studie undersöker ämneslärarstudenters i historia syn på historia och historieundervisning. I studien undersöks lärarstudenters syn på ämnet och undervisning vid utbildningens inledning och avslutning. Den avser att utgöra en grund för utveckling av högskolans utbildning av blivande historielärare. Vilka uppfattningar kan undervisningen bygga vidare på och vilka uppfattningar behöver utmanas i utbildningen?
-
Lågstadielärare talar om sin undervisning i de samhällsorienterande
ämnena
Anna-Lena Lilliestam, Carina Holmqvist Lidh, Christina Osbeck
Nordidactica - 2020-01-01 -
100% svensk- 100%
syrian
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020-01-01 -
När ord förändrar betydelse- kan n-ordet sägas i
historieundervisningen?
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO- undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020-01-01 -
Etik i So-undervisningen - möjligheter och
utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam - 2020-01-01 -
History in primary school- both canonical and depending on
context
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 137 - 2019-01-01 -
Social studies in primary school- communicating values or teaching substantive
knowledge?
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 138 - 2019-01-01 -
SO för lärare 1 -
3
Sara Blanck, Olof Franck, Carina Holmqvist Lidh, Anna-Lena Lilliestam, Anna Pettersson
- 2019-01-01 -
Beginner Teacher Students' Views on History and History
Education
Anna-Lena Lilliestam
European Educational Research Association- ECER Conference Copenhagen 2017 - 2017-01-01 -
Att motverka fragmentering i historieundervisningen: Recension av Rickard Nordkvists
licentiatuppsats
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica - 2017-01-01 -
Nyblivna lärarstudenters syn på historia och
historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica Journal of Humanities and Social Education - 2015-01-01 -
Agency and structure in Swedish students' historical
reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA Online Paper Repository - 2015-01-01 -
Från Sputnik till Historical Thinking. Historiskt tänkande-traditionen; dess idéer, utveckling och pedagogiska
potential
Anna-Lena Lilliestam
Marner och Örtegren (red.) KLÄM konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk - 2013-01-01 -
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska
resonerande
Anna-Lena Lilliestam
- 2013-01-01 -
Historisk kunskap-både innehåll och
förmågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktik i Norden 9 - 2012-01-01