- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Anna-Lena Lilliestam
Anna-Lena Lilliestam
Forskare
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnenOm Anna-Lena Lilliestam
Om Anna-Lena Lilliestam
Jag är fil.dr. i pedagogiskt arbete och forskare i de samhällsorienterande ämnenas didaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Min forskning fokuserar på tre områden: undervisning kring kontroversiella frågor, powerful knowledge och historiedidaktik.
Tidigare forskning har visat att något som kan vara starkt kontroversiellt i en kontext kan passera obemärkt i en annan. Detta undersöker vi vidare i ett pågående ULF-projekt ”Praxisnära samtal som grund för undervisning om kontroversiella frågor i gymnasieskolor i olika sociala kontexter” där undervisning om kontroversiella frågor inom de samhällsorienterande ämnena står i fokus med speciellt intresse för likheter och skillnader mellan skolor i olika sociala kontexter.
Frågor kring Powerful knowledge i de samhällsorienterande ämnena fokuseras i en VR-finansierad explorative workshop, följd av VR-projektet ”Kraftfull kunskap i nationella prov i samhällsorienterande ämnen”. Begreppet kollektiv kunskap är centralt i detta projekt. Vilken kunskap värderas i samhället som det avspeglas i kursplaner, frågor och bedömningsanvisningar för nationella proven i GE, HI, RE och SH, och hur framträder denna kunskap i elevsvar i dessa prov?
Studier kring historieundervisning och utveckling av undervisningspraktik har också stått i fokus. Avhandlingsstudien, ”Aktör och struktur. Om utveckling av elevers historiska resonerande” bygger på historiedidaktisk teori inom den brittisk-amerikanska Historical thinkingtraditionen och undersöker med fenomenografisk metod undervisning kring tankebegreppet Aktör och struktur. Lågstadielärares beskrivning av sin undervisning i de samhällsorienterande ämnena har undersökts i en studie och i en annan studie fokuserades på ämneslärarstudenters förståelse för historieämnet och dess undervisning. Jag har också ett starkt intresse för att bidra till utveckling av svensk historieundervisning, vilket resulterat i böcker avsedda för lärarutbildning på alla skolans stadier och för yrkesverksamma lärare: ”SO för lärare, 1-3”; ”SO för lärare 4-6”; samt ”Undervisa i historia, didaktik och metodik för ämneslärare”. Boken ”Undervisa om kontroversiella frågor. För lärare 1-6”, är under arbete.
Under en lång följd av år arbetade jag inom gymnasieskolan, följt av anställning inom lärarutbildningen. Jag har arbetat med blivande ämneslärare i historia på Institutionen för historiska studier och också bidragit till uppbyggnaden av detta program. På Institutionen för didaktik och pedagogisk profession har jag undervisat blivande grundskollärare samt varit programledare för och undervisat i Masterprogrammet i didaktik vid denna institution.
-
Symposium: Powerful knowledge in national tests in social studies
subjects.
Olof Franck, Mattias Börjesson, Anna-Lena Lilliestam, Sally Windsor
NoFa X: The10th Nordic Conference on subject didactics Subject Didactics in the Past, Present and the Future: Why, How, What? May 7-9, 2025, in Odense, Denmark - 2025 -
Powerful Knowledge and the 2022 Swedish Social Studies
Curriculum
Mattias Börjesson, Anna-Lena Lilliestam
NERA 2024 - 2024 -
Powerful knowledge and the 2022 Swedish social studies
curriculum
Mattias Börjesson, Anna-Lena Lilliestam
Curriculum Journal - 2024 -
Historia
Anna-Lena Lilliestam
I SO för lärare 1–3, Red. Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh & Anna Pettersson - 2024 -
SO för lärare 1 -
3
Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh, Anna Pettersson
2024 -
De samhällsorienterande ämnena på
lågstadiet
Anna-Lena Lilliestam
LIlliestam, Franck, Blanck, Holmqvist Lidh och Pettersson, SO för lärare 1-3, upplaga 2 - 2024 -
Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på
gymnasiet.
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
Presentation av ULF-projekt: Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på gymnasiet., Konferens Praktiknära forskning i samverkan, Göteborgs universitet 241030 - 2024 -
Undervisa i historia. Didaktik och metodik för
ämneslärare
Fredrik Alvén, Anna-Lena Lilliestam
2023 -
Att utveckla undervisning om kontroversiella frågor i
historia
Anna-Lena Lilliestam, Malin Dahlström
Historisk nätverkskonferens 2022 - 2022 -
Ämnesspecifika kunskaper och förmågor- ämnesspecifik
literacy
Anna-Lena Lilliestam
I SO för lärare 4-6, Red. Olof Franck, Anette Johansson, Anna-Lena Lilliestam & Anna Pettersson - 2021 -
Samspel mellan
ämnena
Anna-Lena Lilliestam
I SO för lärare 4-6, Red. Olof Franck, Anette Johansson, Anna-Lena Lilliestam & Anna Pettersson - 2021 -
Historia
Anna-Lena Lilliestam
I SO för lärare 4-6, Red. Olof Franck, Anette Johansson, Anna-Lena Lilliestam & Anna Pettersson - 2021 -
Planering, undervisning och
bedömning
Anna-Lena Lilliestam
I SO för lärare 4-6, Red. Olof Franck, Anette Johansson, Anna-Lena Lilliestam & Anna Pettersson - 2021 -
SO för lärare
4-6
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam, Anette Johansson, Anna Pettersson
2021 -
To work with controversial words and attitudes in the history
classroom
Anna-Lena Lilliestam
Nordisk ämnesdidaktisk konferens, Nofa 7, Bergen 2021 - 2021 -
Lågstadielärare talar om sin undervisning i de samhällsorienterande
ämnena
Anna-Lena Lilliestam, Carina Holmqvist Lidh, Christina Osbeck
Nordidactica - 2020 -
100% svensk- 100%
syrian
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020 -
När ord förändrar betydelse- kan n-ordet sägas i
historieundervisningen?
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO- undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020 -
Etik i So-undervisningen - möjligheter och
utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam - 2020 -
History in primary school- both canonical and depending on
context
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 137 - 2019 -
History in Primary school: canonical or depending on social
context
Anna-Lena Lilliestam
Poster session Nofa 7, 2019 - 2019 -
SO för lärare 1 -
3
Sara Blanck, Olof Franck, Carina Holmqvist Lidh, Anna-Lena Lilliestam, Anna Pettersson
2019 -
Social studies in primary school- communicating values or teaching substantive
knowledge?
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 138 - 2019 -
Kunskap eller
fostran
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2018 - 2018 -
Beginner Teacher Students' Views on History and History
Education
Anna-Lena Lilliestam
European Educational Research Association- ECER Conference Copenhagen 2017 - 2017 -
Att motverka fragmentering i historieundervisningen: Recension av Rickard Nordkvists
licentiatuppsats
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica - 2017 -
Agency and structure in Swedish students' historical
reasoning
Anna-Lena Lilliestam
ECER konferens, Dublin 2016 - 2016 -
En fråga om
frågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2016 - 2016 -
Vad krävs för att elever ska utveckla sin förmåga att resonera
historiskt?
Anna-Lena Lilliestam
Konferens i pedagogiskt arbete, Karlstad 2015 - 2015 -
Student teachers' view on the profession, history and history
teaching
Anna-Lena Lilliestam
Konferensbidrag till Historisk nätverkskonferens 2015 - 2015 -
Nyblivna lärarstudenters syn på historia och
historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica Journal of Humanities and Social Education - 2015 -
Agency and structure in Swedish students' historical
reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA Online Paper Repository - 2015 -
How to select a worthy object of learning. An example from
history
Anna-Lena Lilliestam
Earli SIG 9 conference Oxford 2014 - 2014 -
Historia i skolan: att memorera och reproducera en kanon eller att utveckla elevers historiska
resonerande?
Anna-Lena Lilliestam
Historisk nätverkskonferens 2014 - 2014 -
Aktör och struktur. En studie om möjligheter och svårigheter i
historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2013 - 2013 -
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska
resonerande
Anna-Lena Lilliestam
2013 -
Från Sputnik till Historical Thinking. Historiskt tänkande-traditionen; dess idéer, utveckling och pedagogiska
potential
Anna-Lena Lilliestam
Marner och Örtegren (red.) KLÄM konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk - 2013 -
Historiskt tänkande. Från Sputnik till
Literacy
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2012 - 2012 -
Understanding historical
essays
Anna-Lena Lilliestam
Special interest group: Phenomenography and Variation theory. Conference Jönköping 2012 - 2012 -
Historisk kunskap-både innehåll och
förmågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktik i Norden 9 - 2012