Länkstig

Anna-Lena Lilliestam

Forskare

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen
Telefon
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Anna-Lena Lilliestam

Om Anna-Lena Lilliestam 

Jag är fil.dr. i pedagogiskt arbete och forskare i de samhällsorienterande ämnenas didaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Min forskning fokuserar på tre områden: undervisning kring kontroversiella frågor, powerful knowledge och historiedidaktik.  

Tidigare forskning har visat att något som kan vara starkt kontroversiellt i en kontext kan passera obemärkt i en annan. Detta undersöker vi vidare i ett pågående ULF-projekt ”Praxisnära samtal som grund för undervisning om kontroversiella frågor i gymnasieskolor i olika sociala kontexter” där undervisning om kontroversiella frågor inom de samhällsorienterande ämnena står i fokus med speciellt intresse för likheter och skillnader mellan skolor i olika sociala kontexter.  

Frågor kring Powerful knowledge i de samhällsorienterande ämnena fokuseras i en VR-finansierad explorative workshop, följd av VR-projektet ”Kraftfull kunskap i nationella prov i samhällsorienterande ämnen”. Begreppet kollektiv kunskap är centralt i detta projekt. Vilken kunskap värderas i samhället som det avspeglas i kursplaner, frågor och bedömningsanvisningar för nationella proven i GE, HI, RE och SH, och hur framträder denna kunskap i elevsvar i dessa prov? 

Studier kring historieundervisning och utveckling av undervisningspraktik har också stått i fokus. Avhandlingsstudien, ”Aktör och struktur. Om utveckling av elevers historiska resonerande” bygger på historiedidaktisk teori inom den brittisk-amerikanska Historical thinkingtraditionen och undersöker med fenomenografisk metod undervisning kring tankebegreppet Aktör och struktur. Lågstadielärares beskrivning av sin undervisning i de samhällsorienterande ämnena har undersökts i en studie och i en annan studie fokuserades på ämneslärarstudenters förståelse för historieämnet och dess undervisning. Jag har också ett starkt intresse för att bidra till utveckling av svensk historieundervisning, vilket resulterat i böcker avsedda för lärarutbildning på alla skolans stadier och för yrkesverksamma lärare: ”SO för lärare, 1-3”; ”SO för lärare 4-6”; samt ”Undervisa i historia, didaktik och metodik för ämneslärare”. Boken ”Undervisa om kontroversiella frågor. För lärare 1-6”, är under arbete.  

Under en lång följd av år arbetade jag inom gymnasieskolan, följt av anställning inom lärarutbildningen. Jag har arbetat med blivande ämneslärare i historia på Institutionen för historiska studier och också bidragit till uppbyggnaden av detta program. På Institutionen för didaktik och pedagogisk profession har jag undervisat blivande grundskollärare samt varit programledare för och undervisat i Masterprogrammet i didaktik vid denna institution.