Anna-Lena Lilliestam
Om Anna-Lena Lilliestam
Jag är universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsorienterande ämnena och min forskning och undervisning fokuserar speciellt på det historiedidaktiska fältet. Jag är programledare för Masterprogrammet i didaktik på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en stor del av min arbetstid ägnas åt detta program, både vad gäller undervisning och ledning av programmet.
Jag har en lång lärarerfarenhet från grundskola och gymnasium och har undervisat i svenska, historia, kultur-och idéhistoria, kommunikation och musik. Jag har också arbetat med fortbildning av lärare, forskarcirklar och skolutveckling inom gymnasieskolan i Göteborg. Att bidra till utveckling av lärarutbildningen och av skolans undervisning ligger mig varmt om hjärtat. De två läroböckerna "SO för lärare 1-3" och "SO för lärare 4-6" ligger i linje med detta intresse.
Min forskning är praktiknära och har speciellt fokuserat på undervisning och lärande i historia. Avhandlingen handlar om det historiska resonerandet och är en praktiknära studie om att resonera historiskt i termer av aktör och struktur: vad innebär det att resonera på detta sätt? och vad krävs för att elever ska kunna utveckla förmågan till aktör- och strukturresonemang? Avhandlingen kombinerar variationsteori- fenomenografi med teorier från den brittisk-amerikanska historiskt- tänkandetraditionen och var den första svenska studie som byggde på denna historiedidaktiska teoribildning. Jag har också skrivit artiklar som presenterar och problematiserar teorin i en svensk kontext.
En annan studie undersöker ämneslärarstudenters i historia syn på historia och historieundervisning. Den avser att utgöra en grund för utveckling av högskolans utbildning av blivande historielärare. Vilka uppfattningar kan undervisningen bygga vidare på och vilka uppfattningar behöver utmanas i utbildningen? I en annan studie undersöktes lågstadielärares syn på undervisning i de samhällsorienterande ämnena. De samhällsorienterande ämnena som kunskap eller som fostran visade sig vara en central aspekt i deras resonemang kring de fyra ämnena.
Under våren 2022 har jag två fokus på min forskning. Dels undervisning kring kontroversiella frågor i de samhälllsorienterande ämnena, dels frågor kring vad som kan anses vara kraftfull kunksap, powerful knowledge, i dessa fyra ämnen.
-
Undervisa i historia. Didaktik och metodik för
ämneslärare
Fredrik Alvén, Anna-Lena Lilliestam
2023 -
SO för lärare 4-6 / Olof Franck, Anette Johansson, Anna-Lena Lilliestam, Anna
Pettersson.
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam, Anette Johansson, Anna Pettersson
2021 -
Ämnesspecifika kunskaper och förmågor- ämnesspecifik
literacy
Anna-Lena Lilliestam
SO för lärare 4-6 - 2021 -
Planering, undervisning och
bedömning
Anna-Lena Lilliestam
SO för lärare 4-6 - 2021 -
Historia
Anna-Lena Lilliestam
SO för lärare 4-6 - 2021 -
Samspel mellan
ämnen
Anna-Lena Lilliestam
SO för lärare 4-6 - 2021 -
Lågstadielärare talar om sin undervisning i de samhällsorienterande
ämnena
Anna-Lena Lilliestam, Carina Holmqvist Lidh, Christina Osbeck
Nordidactica - 2020 -
100% svensk- 100%
syrian
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020 -
När ord förändrar betydelse- kan n-ordet sägas i
historieundervisningen?
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO- undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020 -
Etik i So-undervisningen - möjligheter och
utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam - 2020 -
History in primary school- both canonical and depending on
context
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 137 - 2019 -
Social studies in primary school- communicating values or teaching substantive
knowledge?
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 138 - 2019 -
SO för lärare 1 -
3
Sara Blanck, Olof Franck, Carina Holmqvist Lidh, Anna-Lena Lilliestam, Anna Pettersson
2019 -
Beginner Teacher Students' Views on History and History
Education
Anna-Lena Lilliestam
European Educational Research Association- ECER Conference Copenhagen 2017 - 2017 -
Att motverka fragmentering i historieundervisningen: Recension av Rickard Nordkvists
licentiatuppsats
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica - 2017 -
Nyblivna lärarstudenters syn på historia och
historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica Journal of Humanities and Social Education - 2015 -
Agency and structure in Swedish students' historical
reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA Online Paper Repository - 2015 -
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska
resonerande
Anna-Lena Lilliestam
2013 -
Från Sputnik till Historical Thinking. Historiskt tänkande-traditionen; dess idéer, utveckling och pedagogiska
potential
Anna-Lena Lilliestam
Marner och Örtegren (red.) KLÄM konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk - 2013 -
Historisk kunskap-både innehåll och
förmågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktik i Norden 9 - 2012