- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Olof Franck
Olof Franck
Om Olof Franck
Professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi.
Forskningsintressen
Min forskning har sin hemvist i ämnesdidaktik med inriktning mot etik- respektive religionsdidaktik, mot frågor som rör kraftfull kunskap (powerful knowledge ) i samhällsorienterande ämnen, samt inom ESD med fokus på frågor som rör social hållbarhet. Det är också i dessa fält, samt inom etik och religionsfilosofi, som mina publikationer företrädesvis hör hemma. Under senare år har jag varit engagerad i forskningsprojekt om hur konceptioner av etisk kompetens kommer till uttryck i skolans styrdokument och undervisning, projekt som finansierats av Vetenskapsrådet respektive Skolforskningsinstitutet.
Jag är projektledare för ett av Vetenskapsrådet finansierat forskningsprojekt om Kraftfull kunskap i nationella prov i samhällsorienterande ämnen (2025 - 2027).
Jag är också projektledare för ULF-projektet Praktikförankrade samtal för att utveckla undervisning om kontroversiella frågor på gymnasiet (2024 - 2026) och för KAM-projektet Att undervisa om kontroversiella frågor i SO - ämnen: om social hållbarhet, värden och etik (2024 - 2025).
Undervisningsintressen
Min undervisning är förlagd till forskarutbildningen där jag är kursledare för kurser i bland annat forskningsetik, men också till lärarutbildningen och masterutbildningar. Jag handleder flera doktorander företrädesvis med ämnesdidaktisk inriktning.
-
Controversial Issues in Religious Education on Ethics, Values, and Beliefs
Perspectives from Northern
Europe
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
2025 -
Intersections of Religion, Education, and a Sustainable
World
-
Preface
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
Franck, O. and Liljefors Persson, B.: Controversial Issues in Religious Education on Ethics, Values, and Belief, Cham: Palgrave Macmillan, i - xivs Perspectives from Northern Europe, - 2025 -
Afterword
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
Franck, O. and Liljefors Persson, B. (eds): Controversial Issues in Religious Education on Ethics, Values, and Beliefs Perspectives from Northern Europe - 2025 -
Etik och skönlitteratur – undervisning som kan skärpa den etiska blicken och
rösten
Olof Franck
Religionsdidaktisk konferens för lärare i religionskunskap, Skolporten, Stockholm - 2025 -
Concluding Remarks and Future
Directions
Olof Franck, Sally Windsor
Windsor, S., Franck, O. (eds) Intersections of Religion, Education, and a Sustainable World. - 2025 -
The Fertile Ground Between Sustainability and Religious
Education
Sally Windsor, Olof Franck
Windsor, S., Franck, O. (eds) Intersections of Religion, Education, and a Sustainable World. - 2025 -
Symposium: Powerful knowledge in national tests in social studies
subjects.
Olof Franck, Mattias Börjesson, Anna-Lena Lilliestam, Sally Windsor
NoFa X: The10th Nordic Conference on subject didactics Subject Didactics in the Past, Present and the Future: Why, How, What? May 7-9, 2025, in Odense, Denmark - 2025 -
Introduktion: Semi-sekulära perspektiv på
religionsundervisning
Johan Liljestrand, Olof Franck
Red. Religion och livsfrågor, Temanummer Semi-sekulära perspektiv på religionsundervisning - 2025 -
'Constructing the test to the teaching' - and the complexities of assessing learning in ethics
education
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Journal of Beliefs & Values - 2025 -
TEMA
Heder och hedersproblematik i relation till
religionsundervisning
Olof Franck, Johan Liljestrand
Religion och livsfrågor - 2025 -
TEMA
Semi-sekulära perspektiv på
religionsundervisning
Johan Liljestrand, Olof Franck
Religion och livsfrågor, Red. - 2025 -
Introduktion
Olof Franck, Johan Liljestrand
Tema Heder och hedersproblematik i relation till religionsundervisning, Red O. Franck & J. Liljestrand - 2025 -
Undervisa i religionskunskap: Didaktik och metodik för
ämneslärare
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson, Malin Löfstedt
2025 -
Om existentiella språng - en
betraktelse
Olof Franck
Tolkningar, förhandlingar och fortsatta samtal i det mångkulturella och postkoloniala rummet. En vänbok till Kerstin von Brömssen. Red: Getahun Yacob Abraham, Elin Elmér, Karin Flensner, Osa Lundberg och Signild Risenfors - 2025 -
ATT SKÄRPA DEN ETISKA BLICKEN OCH RÖSTEN –
En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter (EthiCo
II)
Christina Osbeck, Annika Lilja, Karin Sporre, Anna Lyngfelt, David Lifmark, Olof Franck
Praktiknära skolforskning – resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2024:01 - 2024 -
Inledning: Om
antisemitism
Olof Franck
Religion och Livsfrågor - 2024 -
Om etik, undervisning och
skönlitteratur
Olof Franck, Johan Liljestrand
Tema Skönlitteraturbaserad etikundervisning, Religion och livsfrågor - 2024 -
Skönlitteraturbaserad
etikundervisning
Olof Franck, Johan Liljestrand
Religion och livsfrågor - 2024 -
Education for Sustainable Development in the
'Capitalocene'
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
2024 -
Introduction: Education for sustainable development in the
'Capitalocene'
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
Education for Sustainable Development in the 'Capitalocene', Eds. Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen Wals & Olof Franck - 2024 -
Introduktion
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson, Malin Löfstedt
Undervisa i religionskunskap: Didaktik och metodik för ämneslärare, Red. Olof Franck, Bodil Liljefors Persson och Malin Löfstedt - 2024 -
Att undervisa om etik i
religionskunskap
Olof Franck
Undervisa i religionskunskap Didaktik och metodik för ämneslärare, Red. Olof Franck, Bodil Liljefors Persson och Malin Löfstedt - 2024 -
Didaktik - att reflektera över
religionsundervisning
Malin Löfstedt, Olof Franck
Undervisa i religionskunskap: Didaktik och metodik för ämneslärare, Red. Olof Franck, Bodil Liljefors Persson och Malin Löfstedt - 2024 -
Religious
Education
Christina Osbeck, Olof Franck
The Study of Religion in Sweden. Past, Present and Future, Eds. Henrik Bogdan & Göran Larsson - 2024 -
SO för lärare 1 -
3
Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh, Anna Pettersson
2024 -
Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på
gymnasiet.
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
Presentation av ULF-projekt: Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på gymnasiet., Konferens Praktiknära forskning i samverkan, Göteborgs universitet 241030 - 2024 -
Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1-3, Red: Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh & Anna Pettersson - 2024 -
Tema
Antisemitism
Olof Franck
Religion och livsfrågor (red) - 2024 -
Controversial Issues and Powerful knowledge related to Active Citizenship – critical reflections and suggestions for democratic and inclusive educational
contexts.
Bodil Liljefors Persson, Olof Franck
Cicea conference, Education, Citizenship and Social Change: Building Bridges, 25th Annual CiCea International Conference 2024, Malmö June 13 - 16 - 2024 -
Tema
Islamofobi
Olof Franck
Religion och livsfrågor (red) - 2024 -
Introduktion: om islamofobi i relation till skola och
samhälle
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2024 -
Intersections of Religions, Education, and A Sustainable World (Book
presentation)
Olof Franck, Sally Windsor
Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning / Norsk religionspedagogisk forskerforum Konferens i Oslo 240418-240419 - 2024 -
Conditions for development of a multidimensional ethical competence through group discussions in fiction-based ethics
education
Annika Lilja, David Lifmark, Christina Osbeck, Karin Sporre, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Education 3-13 - 2023 -
Religioner, livsåskådningar och etik. För lärare årskurs 4 - 9 och gymnasiet. 2
uppl.
Olof Franck, Christina Osbeck, Kerstin von Brömssen
2023 -
Mellan kunskap och fostran. En bok om syfte och mål med skolans undervisning om
etik
Olof Franck, Peder Thalén
2023 -
Special Issue "Powerful Knowledge in Social Studies Subjects—Challenges and Possibilities: A Problematizing
Approach"
Olof Franck, Christina Osbeck
Social Sciences - 2023 -
Essentialiserande religionsundervisning och behovet av flerdimensionell
religionskompetens
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
Om essentialiserad religionsundervisning. Några kritiska perspektiv, Religion och livsfrågor - 2023 -
Etik, berättelser och samtal. Att använda skönlitteratur i
etikundervisning
Olof Franck, Annika Lilja
2023 -
Powerful Knowledge in Non-denominational Religious Education: Some Considerations on the Relationship Between Curriculum and
Pedagogy
Olof Franck
Powerful Knowledge in Religious Education: Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on Religions - 2023 -
Powerful Knowledge in Social Studies Subjects—Challenges and Possibilities: A Problematizing
Approach—Introduction
Olof Franck, Christina Osbeck
Social Sciences - 2023 -
Teachers’ perspectives on ethics education – expressed as opportunities and
challenges
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre, David Lifmark, Anna Lyngfelt
British Journal of Religious Education - 2023 -
Powerful Knowledge in Religious Education : Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on
Religions
Olof Franck, Peder Thalén
2023 -
Powerful Knowledge as a Conceptual Frame for Teaching Controversial Issues in Ethics and Values Education in Social Studies
Subjects
Olof Franck
Social Sciences - 2023 -
Non-denominational RE teaching based on a Christian ethical heritage: the Swedish
case
Olof Franck
Journal of Religious Education - 2023 -
Preface
Olof Franck, Peder Thalén
in Franck, O. & Thalén, P. (eds): Powerful Knowledge in Religious Education Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on Religions. - 2023 -
Powerful Knowledge in Non-denominational Religious Education: Some Considerations on the Relationship Between Curriculum and
Pedagogy
Olof Franck
Franck, O. & Thalén, P. (eds): Powerful Knowledge in Religious Education Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on Religions - 2023 -
Action Readiness and Motivational Theories of Emotion in Education for Sustainable
Development
Marie Grice, Olof Franck
ECER, Glasgow, 230822 - 230825 - 2023 -
Kraftull kunskap i undervisning om kontroversiella frågor om religion: några perspektiv på tro, mångfald och demokratisk fostran i ett postsekulärt
samhälle
Olof Franck
Olof Franck & Peder Thalén (red.), Mellan kunskap och fostran: En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik - 2023 -
Inledning
Olof Franck, Peder Thalén
Olof Franck & Peder Thalén (red.), Mellan kunskap och fostran: En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik - 2023
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.