Alexina Thorén Williams
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap ochOm Alexina Thorén Williams
Jag är verksam lärare och forskare vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP). Mitt forskningsintresse är undervisning och lärande i naturvetenskapliga ämnen inom lärarutbildning och professionsutveckling. Våren 2021 disputerade jag inom ämnet naturvetenskap med inriktning mot utbildningsvetenskap inom ramen för forskarskolan CUL vid Göteborgs universitet. I min avhandling Look Around! What Can You Discover? The Science Center - a Critical Space for Science Student Teachers' Development, var det övergripande syftet att bidra med kunskap om hur lärarutbildning i samarbete med en informell lärmiljö så som ett vetenskapscenter, kan stödja lärarstudenters lärande - både när det gäller lärande i naturvetenskap och teknik och när det gäller utveckling av ämnesdidaktisk kompetens.
Bakgrund
Jag har en bakgrund som grundskollärare med inriktning mot matematik och NO i årskurserna 4-9. Efter 16 år i skolan fick jag möjligheten att arbeta som pedagog på vetenskapscentret Universeum i Göteborg. Från 2011 fram till 2015 arbetade jag med utveckling och genomförande av lärarfortbildning i naturvetenskap, teknik, hållbar utveckling och biomimik. Under denna tid utvecklades också ett samarbete med lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Samarbetet mynnade ut i ett kursmoment där lärarstudenter inom grundlärarprogrammet och KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) får praktiskt planera och genomföra ett undervisningsmoment i naturvetenskap och/eller teknik med elever, i en vald miljö/modell på Universeum. Det var i samband med detta som mitt forskningsintresse började gro och som mynnade ut i en avhandling inom ramen för forskarskolan CUL våren 2021.
Pågående och kommande forskningsprojekt
I ett forskningsprojekt som beviljats medel inom ramen för ULF avtal, med titeln Biomimik - en brygga mellan biologi- och teknikundervisningen för en hållbar framtid som startar hösten 2022 är fokus riktat mot lärares professions utveckling in lärande för hållbar utveckling. Det övergripande syftet att genom samarbete mellan forskare, lärare och science centerpedagoger utveckla kunskap om biomimik som förhållningssätt och metod(er) för utveckling av hållbara tekniska system i staden, samt att använda olika lärmiljöer såsom skogen, staden och Universeum för att genom biomimik stärka lärares undervisningsskicklighet i och om hållbar utveckling. Ett ytterligare syfte är att stärka innehållet i de teknikens och naturvetenskapens didaktik i lärarutbildningen. Biomimik blir en brygga mellan kunskaper i och om skogens ekosystem och utveckling av hållbara system i staden.
-
An Exploratory Case Study on Student Teachers’ Experiences of Using the AR App Seek by iNaturalist When Learning About
Plants
A-M Cederqvist, Alexina Thorén Williams
Panayiotis Zaphiris & Andri Ioannou (eds.), Learning and Collaboration Technologies: 10th International Conference, LCT 2023, Held as Part of the 25th HCI International Conference, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part II - 2023 -
(Re)thinking teacher education in the Anthropocene. Perspectives from South Africa and
Sweden
Kassahun Weldemariam, Nina Christenson, Alexina Thorén Williams, Emmanuel Mushayikwa, Suresh Kamar Singh
Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene - 2022 -
Exploring a South African and a Swedish teacher-education programme of Biology teachers for ESD: A comparative
study
Portia Kavai, Alexina Thorén Williams, Maria Tsakeni
Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene: Addressing Challenges in the North and South - 2022 -
Student teachers’ challenges addressed by science didactics when reflecting upon teaching at a science
centre
Alexina Thorén Williams, Maria Svensson
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education - 2022 -
Student Teachers’ Collaborative Learning of Science in Small-Group
Discussions
Alexina Thorén Williams, Maria Svensson
Scandinavian Journal of Educational Research - 2021 -
LOOK AROUND, WHAT CAN YOU DISCOVER? The science center - a critical space for science student teachers’
development
-
Growing student teachers' reflective practice: explorations of an approach to video-stimulated
reflection
Alexina Thorén Williams
Reflective Practice - 2020 -
Biomimik - att lära från
naturen
Alexina Thorén Williams
ISSN 2000-8139 - 2017