Studenter på Redaktionell praktik
Sista dagen på utbildningen! Från vänster: Camilla Nilsson, Erik Lorentsson, Embla Petersdotter, Frida Windelhed, Sara Hartikainen och Nelly Johansson.

Studenter från Redaktionell praktik går ut i arbetslivet

Nu slutar en ny kull studenter från Redaktionell praktik. Flera av dem kommer att fortsätta jobba på de praktikplatser där de har varit under våren.

Utbildningen Redaktionell praktik är en litteraturvetenskaplig kandidatutbildning på tre år, som förbereder för arbete inom till exempel tidskrifts- och förlagsvärlden.

Sista terminen består nästan enbart av praktik. Embla Petersdotter har under sin praktiktid varit redaktör på Tukan förlag i Göteborg, och framför allt jobbat med barnböcker.

– Jag har gjort allt som en redaktör gör – läst manus, läst korrektur, skrivit baksidestexter, säljtexter, texter i alla former… säger hon.

Anställd i stället för praktikant

Men Embla Petersdotters tid på Tukan tar inte slut bara för att praktikperioden är över – hon har fått jobb på förlaget och hennes jobb som redaktör där fortsätter, men nu kommer hon att vara anställd i stället för praktikant.

Redaktionell praktik var en bra grund inför arbetslivet, tycker hon.

– Sedan är det ändå ganska mycket learning by doing när man börjar jobba, men utbildningen är något att luta sig tillbaka mot, säger Embla Petersdotter.

"Bra stämning på redaktionen"

Frida Windelhed har gjort praktik på tidningen Skriva och varit både redaktör och reporter, och även hon fortsätter jobba där nu när hennes utbildning är klar. Att jobba på en tidning liknar förlagsjobbet, menar hon.

– Det kommer ett nytt nummer av Skriva varannan månad, det är som ett boksläpp men i lite mindre format. Precis innan ett nytt nummer kommer är alla jättestressade för att hinna klart, och sedan blir de lugna. Sedan börjar processen om igen! Men det har verkligen varit jättekul, det är bra stämning på redaktionen, säger Frida Windelhed.

Forskare eller redaktör

Camilla Nilsson har under praktiken jobbat på Idus förlag som redaktör, och fått jobba med projekt från början till slut. Hon har tidigare läst masterprogrammet Kritiska studier och har nu två spår att gå vidare med:

– Jag skulle antingen vilja påbörja en forskarutbildning eller fortsätta med redaktörsrollen. Vi får se vad som händer, säger hon.

Ska frilansa efter praktiken

Sara Hartikainen har varit på Ordfront förlag, och precis som de andra i klassen har hon fått jobba med allt möjligt: manusläsning, korrektur, lektörsläsning, manusbearbetning och granskning av texter. Nu efter praktiken ska hon frilansa, och därmed ha ett ben kvar på sin praktikplats.

– Jag ska delvis vara kvar på Ordfront, där jag kommer att ha en del fasta uppgifter och hjälpa till. I övrigt får jag ge mig ut och jaga jobb! säger Sara Hartikainen.

Haft hand om flera manus

Nelly Johansson har varit på Kikkuli förlag, ett litet förlag som framför allt ger ut barnböcker med viktiga budskap. Under sin praktiktid har hon fått ta hand om flera manus på egen hand.

– Det har varit kul att få så mycket ansvar, de har verkligen litat på att jag kan något. Jag har haft hand om tre barnböcker och en vuxenroman, från det att författarna har skickat in manus till att de nu nästan är färdiga. Jag har känt att jag har kunnat något och bidragit i verksamheten, säger hon.

Erik Lorentsson har gjort sin praktik på Göteborgs universitets seminarie- och samverkansverksamhet vid Jonsereds herrgård. Till hösten ska han påbörja en utbildning till natur- och kulturvägledare vid Klarälvdalens folkhögskola i Värmland.

Text: Elin Widfeldt