Han både utbildar sig och gör praktik på Göteborgs universitet

Erik Lorentsson körde lastbil i några år innan han sadlade om och satsade på litteratur. I dag är han student på Redaktionell praktik och just nu praktikant vid Göteborgs universitets verksamhet vid Jonsereds herrgård. Där får han vara med och planera för olika slags seminarier – och en bussresa.

Hela sista terminen på utbildningen Redaktionell praktik består av en arbetsplatspraktik. Erik Lorentsson letade först efter en tidnings- eller tidskriftsredaktion, men fick sedan tips av en lärare att höra av sig till Göteborgs universitets verksamhet vid Jonsereds herrgård.

porträtt Erik Lorentsson

Verksamheten innebär bland annat att arrangera seminarier, samtal, konserter, utställningar och andra publika program tillsammans med externa parter som Folkuniversitet, Vetenskapsfestivalen, Bokmässan och många andra.

– Det är ett bra ställe för mig att bygga upp ett kontaktnät på, att få en insyn i den kulturella programverksamheten som pågår i Göteborg och en insikt i en typ av arbete som jag inte har varit så inblandad i förut, säger Erik Lorentsson.

Programförslag till Bokmässan

Han har fått prova på olika saker under sin praktik, bland annat har han varit med och tagit fram programförslag till Bokmässan, gjort research, varit med i budgetarbete och arbetat med sociala medier. Jobbet kan till exempel innebära att försöka koppla ihop ny bokutgivning med aktuell forskning.

– Det handlar om att ta fram ett koncept, skriva programtext, försöka se vilka forskare eller andra personer inom ämnet som skulle vara bra att ha med för att få till ett bra samtal, sen är det budgetering. Samordning av programmet i det stora hela, helt enkelt.

Erik Lorentsson är också med i planeringen av en lite annorlunda konferens som ska hållas på resande fot. Det är en busstur som planeras delvis utifrån den litteraturkarta över Västra Götaland som Litterturbanken publicerade förra året, och bussen ska gå till olika platser i regionen som är intressanta ur ett litteraturperspektiv.

– Det blir ett sätt att blicka ut ur staden och se omnejden och landskapet, att röra sig på ställen som många här i staden skulle säga var periferin.

"Lite overkligt"

Erik Lorentsson har också varit med och arbetat praktiskt på ett seminarium om demokrati på Jonsereds herrgård. Under själva seminariedagen handlar det mycket om att se till att allt flyter och att deltagarna har det bra.

– Det är en ära att få vara på herrgården. Att få vara en del av en sådan verksamhet är lite overkligt. Man träffar så många människor som man vet vilka de är, alltifrån mina egna lärare till kulturpersoner, personer som jobbar inom regionen och chefredaktörer. Det är alltid en varierad samling.

Drömmer om ett färdigt manus

Innan han började läsa litteraturvetenskap körde Erik Lorentsson lastbil i några år, efter en gymnasieexamen i transport och logistik. När han bestämde sig för att börja plugga igen blev det först folkhögskola med bland annat kurser i fotografi och skrivande.

– Jag har väl alltid haft en dröm om att jag ska ha ett färdigt manus, men så har det inte blivit än. Efter skrivarlinjen började jag på universitetet, och då har jag fått jobba med text på en lite mer professionell nivå. Att få det där redaktionella ögat för texten som jag inte hade innan.

Vill gärna jobba i projekt

Vad han vill göra i framtiden vet han inte riktigt än, men han vill gärna jobba i projekt – intensivt en period för att sedan kunna fokusera på något annat.
– Jag håller också på med en ansökan till litterär gestaltning på Valand, så jag håller alla dörrar öppna.

Text: Elin Widfeldt

MER INFORMATION

Göteborgs universitets verksamhet vid Jonsereds herrgård är en samverkans- och seminarieverksamhet. Verksamheten är i dag också koordinator för Göteborgs universitets åtaganden inom Unesco Litteraturstaden Göteborg.

Redaktionell praktik är en utbildning som både ger kunskaper i litteraturens historia och samtid och praktiska redaktionella färdigheter såsom arbete med textredigering, trycksaksproduktion, litterära evenemang och olika typer av publicerings- och distributionsformat.