Stor studie visar att sju av tio nyheter handlade om corona

I början av pandemin handlade 70 procent av artiklarna på Aftonbladets, DN:s och SVT:s startsidor om coronaviruset. Med hjälp av nyutvecklade datoriserade metoder har 19 nyhetssajter granskats från starten av pandemin fram till våren 2021 i en studie vid Göteborgs universitet.

Porträtt på Peter Dahlgren
Medieforskare Peter Dahlgren har analyserat cirka 700 000 artiklar.
Foto: Johan Wingborg

Medieforskaren Peter Dahlgren vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) har analyserat nästan 700 000 artiklar på nätet publicerade från första januari 2020 till slutet av april 2021. I studien ingår sammanlagt 19 nyhetssajter, allt från större traditionella media på nätet som Aftonbladet, DN och SVT till alternativa medier som Fria Tider, Samhällsnytt och Samtiden.

För att kunna hantera ett så omfattande material har Peter Dahlgren använt sig av en specialbyggd så kallad web scraper som skannat av respektive sajts förstasida och undersidor varannan timme. Tack vare datoriserade metoder har han kunnat automatisera delar av arbetet som annars måste göras för hand och identifierat mönster som ett mänskligt öga inte kan överblicka.

Nästan total dominans

Resultatet visar hur det nya viruset dominerade nyhetsflödet i flera veckor framåt från det att världshälsoorganisationen WHO deklarerade att spridningen av covid-19 var en pandemi. Under denna tid handlade 70 procent av artiklarna som publicerades på Aftonbladets, DN:s och SVT:s startsidor på webben om coronapandemin.

Denna omfattande bevakning sjönk efter några veckor för att återigen öka när den andra vågen kom på hösten 2020. I slutet av april 2021 bestod fortfarande en stor del av materialet av artiklar om pandemin, drygt 30 procent på aftonbladet.se och omkring 20 procent på dn.se och svt.se.

− Sammantaget handlade cirka var fjärde artikel om coronapandemin under hela perioden. Det vanligaste temat har varit hur viruset ska hanteras både politiskt och medicinskt samt mer allmänt hur medborgarna skulle agera, säger Peter Dahlgren.

Trump och USA i fokus

Trots att pandemin drabbat i stort sett alla länder, har svenska medier framför allt vänt sina blickar mot vad som händer i USA och till viss del Västeuropa. Under hela den undersökta perioden är USA:s dåvarande president Donald Trump den mest omnämnda personen i artiklar om corona.

– Jag tror att det beror på att svenska medier haft en närmast extrem upptagenhet med allt som kretsar kring amerikansk politik i allmänhet och Donald Trump i synnerhet, inte minst då 2020 också var ett valår.

Ett undantag var i mars 2020 då Anders Tegnell nämndes oftare än Donald Trump i samband med att Folkhälsomyndigheten började med dagliga presskonferenser.

Så googlade svenskarna

Peter Dahlgren har även undersökt var svenskarna sökt information om pandemin på nätet. De flesta sökningar på Google har gällt allmän information om viruset och dess smittspridning, vilka symtomen är, hur man testar sig och skyddar sig genom vaccination.

Behovet av information var som allra störst i början – de flesta sökningarna på ordet corona på Google var den 11 mars. När den andra vågen med dödsfall kom hösten 2020 ökade antalet sökningar igen, men inte speciellt mycket.

– Det kanske berodde på att svenskarnas behov av mer information var tillfredsställt eller att det uppstått informationströtthet bland många. Men bara för att man inte själv söker lika aktivt, behöver det inte betyda att man inte nås av viktig information. Nyheter om pandemin dyker ofta upp i ens nyhetsflöde, främst på sociala medier via vänner och bekanta, säger Peter Dahlgren.

Text: Cajsa Malmström

Läs rapporten

Hela rapporten Medieinnehåll och mediekonsumtion under coronapandemin finns på JMG:s webbplats.

Kriskommunikationsforskning vid JMG

Kris- och riskkommunikation är ett profilområdena för forskningen vid JMG. Peter Dahlgrens undersökning är genomförd inom ramen för JMG:s forskningsprojekt KRISAMS (Kriskommunikation och samhällsförtroende i det multipublika samhället) som finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Läs mer om KRISAMS på JMG:s webbplats.

Kontakt:

Peter Dahlgren, telefon: 073-570 58 75, e-post: peter.dahlgren@jmg.gu.se