Bildbaserat kommunikationshjälpmedel som kan användas som beslutsstöd, en så kallad samtalsmatta.

Samtalsmattor ska hjälpa dementa

Sveriges Radio berättar i två inslag att forskare vid Göteborgs universitet arbetar med ett nytt projekt kring demens. Projektet går ut på att personer som har svårt att komma ihåg kan bli hjälpta av så kallade samtalsmattor.

Bilder ska hjälpa personer med demens. Det berättar Sveriges Radio i två inslag om forskningsprojektet vid Göteborgs universitet och Högskolan Borås som tillsammans med tre kommuner tar hjälp av en så kallad samtalsmatta för att människor med demens bättre ska kunna kommunicera vad de vill och känner.

Samtalsmattor är ett analogt bildbaserat kommunikationshjälpmedel som bland annat handlar om att kommunicera via bilder som läggs på en matta.

Sveriges radio Vetenskapsradio "Bilder ska hjälpa personer med demens"

Sveriges radio P1 "Bilder ska hjälpa drabbade av demenssjukdom"