
HOPE – Help Overcoming Pain Early
Kort beskrivning
Help Overcoming Pain Early (HOPE) utgår från en personcentrerad etik och syftar till att främja ungdomars tilltro till sin förmåga att hantera och påverka sina besvär med återkommande smärta. Interventionen är utvecklad utifrån intervjuer med ungdomar och skolsköterskor i västra och norra Sverige, samt en expertgrupp med skolsköterskor, hälsocoach, pediatriker och fysioterapeut med specialistkompetens inom mental hälsa. HOPE består av ett utbildningsprogram som avser stödja skolsköterskor att kunna möta ungdomar med återkommande smärtproblematik utifrån ett personcentrerat arbetssätt. Utbildningsmaterialet innefattar ett utbildningskompendium och videoinspelade föreläsningar som består av fyra områden: (1) Personcentrerade samtal; (2) Genusperspektiv; (3) Stress- och smärtfysiologi; samt (4) Stress- och smärthantering.
Help Overcoming Pain Early (HOPE) utgår från en personcentrerad etik och syftar till att främja ungdomars tilltro till sin förmåga att hantera och påverka sina besvär med återkommande smärta. Interventionen är utvecklad under perioden 2014-2016 utifrån intervjuer med ungdomar och skolsköterskor i västra och norra Sverige, samt en expertgrupp med skolsköterskor, hälsocoach, pediatriker och fysioterapeut med specialistkompetens inom mental hälsa. HOPE består av ett utbildningsprogram som avser stödja skolsköterskor att kunna möta ungdomar med återkommande smärtproblematik utifrån ett personcentrerat arbetssätt. Utbildningsmaterialet bygger på befintlig evidens för barn och ungdomar med återkommande smärta och innefattar ett utbildningskompendium och videoinspelade föreläsningar som består av fyra områden: (1) Personcentrerade samtal; (2) Genusperspektiv; (3) Stress- och smärtfysiologi; samt (4) Stress- och smärthantering.
HOPE interventionen har utvärderats inom elevhälsan med kvantitativ och kvalitativ data som är insamlad under perioden 2016-2019. I början av 2021 hade 5 artiklar publicerats utifrån studien. För tillfället analyseras aktuell data och resultatet kommer att presenteras i ett flertal vetenskapliga tidskrifter. Utvärderingen kommer att ligga till grund för en fortsättning där HOPE interventionen kommer att utvecklas och implementeras inom elevhälsan.
Länkar till vetenskapliga artiklar
Forskare
Stefan Nilsson, Barnsjuksköterska, Docent, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Göteborg
Gösta Alfvén, Barnläkare, Docent, Stockholm
Kristina Dalenius, Sjuksköterska, Lerums kommun, Sektor lärande, Lerum
Andreas Fors, Sjuksköterska, Universitetslektor, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Göteborg
Marie Golsäter, Sjuksköterska, Fil Dr, Verksamhetsutvecklare för barnhälsovården i Region Jönköpings Län, Jönköping
Mike Kemani, Psykolog, Med Dr, Sektionschef, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
Per-Åke Rosvall, Universitetslektor, Docent, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, Umeå
Ulrika Wallbing, Fysioterapeut, Doktorand, Adjunkt, Sektionen för Fysioterapi, Karolinska Institutet, Stockholm
Helena Wigert, Barnsjuksköterska, Docent, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Göteborg
Mari Lundberg, Fysioterapeut, Prefekt, Professor, Institutionen för Hälsofrämjande vetenskap, Sophiahemmet, Stockholm, gästprofessor, sektionen för hälsa och rehabilitering, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet