Storband på scen.
Foto: Jonas Simonson

Suranjana Ghosh och Jonas Knutsson

Kultur & språk

Studenter från utbildningar inom världsmusik och improvisation möter musikerna Suranjana Ghosh (tabla) och Jonas Knutsson (saxofon) under en medryckande kväll av samtida traditionsmusik i storbandsformat. Konserten är resultatet av ett unikt projekt där studenterna jobbat med gästlärarna Suranjana och Jonas med att sammanfoga element från indisk musik, nya kompositioner, folk- och världsmusik och jazz för att tillsammans skapa helt ny musik.

Konsert
22 sep 2023
80 kr.

Högskolan för scen och musik

Suranjana Ghosh kommer från Calcutta, Indien och är en av mycket få kvinnliga professionella tablaspelare. Hon har i många år förgyllt den svenska musikscenen med sin mycket skickliga spelstil och smittande energi i samarbeten med musiker från hela världen. Med rötter i Nordindisk klassisk musik möter hon musik och artister från olika genrer. Hon tillför indiska rytmer till folkmusik, flamenco, blues, jazz, opera och andra klassiska verk. Suranjana har även givit ut fyra CD-skivor, den senaste "Teental on tour 2021".
Mer om Suranjana Ghosh på hennes hemsida.

Jonas Knutsson är saxofonist, kompositör och pedagog inom jazz, folk och världsmusik. Undervisar av och till på Kungliga Musikhögskolan och Lilla Akademien i Stockholm. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien, och konstnärlig ledare för Umeå Jazzfestival.
Mer om Jonas Knutsson på hans hemsida.

Jonas Knutsson på saxofon och Suranjana Ghosh på tabla under folkmusikfestival.

Mer information:

Om evenemang på Högskolan för scen och musik.