Musiker sjunger och spelar gitarr
Foto: Johan Wingborg

Evenemang

Mötet med publiken är en central del i utbildningen för studenterna på Högskolan för scen och musik. Institutionen bedriver en omfattande utåtriktad verksamhet med mer än 150 konserter och föreställningar per år – en av de större arrangörerna av musik- och teaterevenemang i Göteborg.

Om våra publika evenemang

Högskolan för scen och musik ger normalt årligen mer än 150 offentliga konserter och föreställningar. Evenemangskalendern innehåller alla publika evenemang som arrangeras av skolan.

Lokaler

Under åren 2023–2027 bedriver Högskolan för scen och musik sin verksamhet i ersättningslokaler på Eklandagatan 86, Vasagatan 50, Åvägen 24 och Triörgatan 1. Samtidigt byggs ett nytt hus för hela Konstnärliga fakulteten mellan Götaplatsen och Näckrosdammen.

Publika evenemang ges under tiden även i externa lokaler som Göteborgs Konserthus, Universitetsaulan och olika kyrkorum i Göteborg. Var därför extra uppmärksam på var evenemanget du ska gå på äger rum.

Läs mer om ersättningslokaler för Högskolan för scen och musik

Digitala programblad

Till våra evenemang har vi digitala programblad som du hittar i kalendariet. På så vis får vi mer pengar över till utbildningarna och sparar samtidigt på miljön.

Biljetter

Biljettköp görs i regel online via tjänsten Billetto och utan biljettförsäljning på plats. Dina köpta biljetter kan du visa upp från din mobil eller skriva ut hemma och ta med utskriften.

Om Billetto, ditt konto, avbeställningsförsäkring, återköp med mera.

Biljettlänk till Billetto hittar du i respektive evenemang i kalendern.
Biljettscanning sker vid entrén till evenemangslokalen.

Observera! Evenemang som ges i samarbete med externa arrangörer kan använda andra biljettsystem än Billetto. Information om det finns i respektive evenemang i kalendern.

Entrépriser

Ordinarie: 80 kr
Orkesterkonserter, julshower, opera: 160/100 kr
Skolgrupper, barn under 12 år: Fri entré (biljettbokning obligatorisk)
Lunchevenemang: Fri entré, ej biljetter

Undantag förekommer.

Observera!

• Biljettköp endast online via kortbetalning, Swish, Klarna, Apple Pay och Google Pay. Vi tar inte emot kontanter.
  • Priserna är inklusive hanteringsavgift.
  • Köpta biljetter återköps endast vid inställt evenemang. Biljettpriset återbetalas utom hanteringsavgiften och moms.
  • Det går inte att reservera biljetter i förväg, endast köp gäller.
  • Biljetterna är onumrerade, du väljer själv var du sitter.

Eklandagatan 86

• Rullstol, rullator och barnvagn: entréerna på plan 1 och på plan 2 har elektronisk öppning för besökare med dessa hjälpmedel. Övriga våningsplan nås med hiss.
    Grupper med rullstolar rekommenderas att kontakta oss inför besöket för att vi ska kunna reservera lätt tillgängliga platser åt er vid evenemang.
  • Hörselslinga: mobil utrustning kan lånas, ej hörselslinga
  • Parkering: ingen markerad parkering finns
  • Toaletter: på varje våningsplan finns toaletter för besökare med funktionsvariationer

Triörgatan 1

• Rullstol, rullator och barnvagn: entrén har elektronisk öppning för besökare med dessa hjälpmedel.
  • Hörselslinga: mobil utrustning kan lånas, ej hörselslinga
  • Parkering: fordon med tillstånd för rörelsehindrade får parkera på markerad plats utanför entrén
  • Toaletter: toalett finns för besökare med funktionsvariationer

Välkommen till ett tryggt besök

Trygghet vid ert besök är av stor vikt för oss. Som individ kan du minska risken för smittspridning genom att hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du är sjuk med symtom.