Anders Hagberg med kontrabasflöjt

Places and Spaces - konsert med rummen och konsten som medspelare

Kultur & språk

Med det fysiska rummet som utgångspunkt samlar träblåsaren Anders Hagberg musiker från Improvisationsprogrammet för konsert. Med Konstmuseet som arena kommer Anders och hans musiker låta de olika rummen bli aktiva delar av deras musikaliska ljudlandskap.

Konsert
11 okt 2023
Kostnad
Priset för konserten ingår i entrébiljetten till museet. Dagsbiljett 65 kr. Museikort 110/130 kr. Fri entré för studenter (med studentlegitimation) och ungdom under 20 år.
Ytterligare information
Kandidatprogram Improvisation

Högskolan för scen och musik

Konserten är en avslutning på en kurs i samspel som undersökt rummet som musikalisk medspelare och har sin utgångspunkt i Anders Hagbergs konstnärliga forskning om inre och yttre rum.

Plats:

Konserten hålls i Göteborgs konstmuseum. Start i museets entré, sedan i Skulpturhallen och utställningen Den underbara färgen.

Medverkande:

Anders Hagberg och musiker från Högskolan från scen och musik.

Anders Hagberg är professor i musikalisk gestaltning och internationellt verksam flöjtist, saxofonist och kompositör. Centralt i hans konstnärskap är improvisation, kommunikation och gränsöverskridande samarbeten mellan artister från olika kulturer och konstuttryck. Hans konstnärliga forskning handlar om improvisation och rumslighet där han utforskat melodisk modalitet, musikalisk närvaro och akustikens betydelse i musikalisk gestaltning.
www.andershagberg.se

Mer information:

Om evenemang på Högskolan för scen och musik.