Navigate to video:
Video (0:05)
Bild
Länkstig

Skolsocialt arbete

Kurs
SW2441
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Kort om kursen

Den här kursen handlar om socialt arbete i skolan; skolkuratorns yrkesroll och skolans betydelse för barn i utsatta situationer. Utgångspunkten är att fördjupade kunskaper och stärkt yrkesidentitet ökar möjligheterna för dig som skolkurator att lyfta fram och driva det sociala arbetet i skolan.

Tillsammans med kurskamraterna fördjupar du dig i frågor som samverkan, lagstiftning och organisation, men även professionsspecifika utmaningar. Centralt i kursen är att vi utgår från aktuella utmaningar i skolans värld.

Om utbildningen

Kursens innehåll

Under kursens gång får du inblick i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, professionens framväxt samt lagstiftning, riktlinjer och organisationsformer inom området. Du får även möjlighet att kritiskt reflektera över samverkan mellan olika yrkesgrupper inom skolans område, samt elevhälsans- och det skolsociala arbetets karaktär. Dessutom får du reflektera över skolans betydelse och lärandets förutsättningar för barn i socialt utsatta livssituationer, samt hur dessa barns framtida utbildningsmöjligheter kan förbättras.

Utmärkande för kursen är att låta forskning och teoretiska perspektiv möta praktisk erfarenhet och konkreta situationer. Ett viktigt inslag är att du som student får möjlighet att utgå från ett eget intresseområde och göra en kunskapsöversikt med koppling till en aktuell skolsocial fråga.

Litteraturen behandlar socialt arbete i skolan med särskilt fokus på skolkuratorers yrkesroll och skolans betydelse för barn i utsatta situationer.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som är verksam som skolkurator, funderar på att arbeta som kurator i skolan eller är intresserad av mötet mellan socialt arbete och skola.

Detta kan du förvänta dig efter genomförd kurs

Tanken är att kursen ska ge en fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt, samt en fördjupad kunskap och reflektionsförmåga om aktuell forskning och professionens utmaningar.

Om skolkuratorns roll

Elever i skolan ska ha tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande, men även stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Dessutom ska elever ha tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens.

Skolkuratorn är skolans psykosociala expert och är utbildad för att se elever i hela sitt sammanhang. Uppdraget innebär att föra in psykosocialt arbete i skolan och därmed bidra till att elever når kunskapsmålen. En kurator i skolan arbetar bland annat med värdegrundsarbete, likabehandlingsfrågor, handlingsplaner för ökad närvaro, krishantering, alkohol- och drogförebyggande arbete och handledning av skolpersonal i psykosociala frågor. Syftet är att undanröja hinder för elevers lärande; att elever ska må bra och utvecklas positivt. Socionomutbildning är den vanligaste grundutbildningen för skolkuratorer.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område.

Efter studierna

Kursen kan ingå i magisterexamen eller masterexamen i socialt arbete. Den kan också fungera som komplement i en annan utbildning, som kompetensutveckling, samt vara ett steg på vägen mot forskarstudier.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier samt självstudier. Kursen ges på halvfart, dagtid och är campusförlagd.

Lokaler

Institutionen för socialt arbete finns vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och våra lokaler hittar du i Campus Haga och Campus Linné. Läs mer om vad våra lokaler har att erbjuda dig som student!

Läs mer om lokaler