ordet bienvenue på matta

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-13156
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Kursen ger dig insikter i forskningsprocessen och övning i forskningsmetoder som är aktuella för såväl språkvetenskaplig som litteraturvetenskaplig forskning. Under kursen utarbetar du en projektplan som kan ligga till grund för ett kommande självständigt arbete eller framtida forskningsprojekt.

Om utbildningen

I den här kursen får du insikter i forskningsprocessen och övning i forskningsmetoder som är aktuella för såväl språkvetenskaplig som litteraturvetenskaplig forskning. Vi behandlar formulering av forskningsfrågor, undersökningsdesign, kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder, dataanalys, liksom tolkning av resultat. Fokus ligger på frågor och processer som aktualiseras i forskningsarbete inom franska. Du kommer även få träning i att använda en för ämnet adekvat begreppsapparat, liksom att förstå relationen mellan problemställning, metod, material och slutsatser.

Kursen inleds med en kortare introduktion till franska som forskningsämne i en svensk, akademisk kontext och ger därigenom ett metaperspektiv på ämnet, dess inriktningar och mångfald. Under kursen utarbetar du en projektplan som kan ligga till grund för ett kommande självständigt arbete eller framtida forskningsprojekt.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd Fördjupningskurs i franska 30 högskolepoäng (FR1302 och FR1303), eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler