Foto: FDR Presidential Library & Museum. CC by 2.0 deed

De mänskliga rättigheternas historia, en introduktion

Kurs
HI1948
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12033
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Om utbildningen

Vad är mänskliga rättigheter och hur har de utformats i olika tider och i olika samhällen? Denna kurs anlägger ett längre historiskt perspektiv på mänskliga rättigheter och tar upp de samhälleliga sammanhang i vilka idéer om mänskliga rättigheter har uppstått och fått betydelse. Kursen är kronologiskt upplagd.

En grundtanke i modernt politiskt tänkande från upplysningen och framåt är att de mänskliga rättigheterna är universella, jämlika och individuella. De gäller för alla människor, oavsett grupptillhörighet (kön, klass, etnicitet etc). Rättighetstänkandet går dock mycket längre tillbaka än upplysningstiden. Äldre tiders samhällen var i själva verket genomsyrade av rättighetstänkande även om samtida inte talade om universella rättigheter. Folk hade rättigheter och var medvetna om sina rättigheter, åberopade dem och försvarade dem.

Under kursen problematiseras frågor om hur idéer om mänskliga rättigheter tillämpats i praktiken i olika tider och på olika platser. Hur har olika slags mänskliga rättigheter förhållit sig till varandra historiskt sett? Hur har olika aktörer använt mänskliga rättigheter i ideologiska och politiska syften? Förutom den juridiska utvecklingen studerar vi informella och folkliga uppfattningar om maktförhållanden mellan stat och individ. Detta är avgörande för att kunna förstå hur människor har förstått och tillämpat mänskliga rättigheter i praktiken genom historien.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval