Tove Edmar Lagerberg
Universitetslektor
Sektionen för hälsa ochOm Tove Edmar Lagerberg
Tove är legitimerad logoped och universitetslektor i logopedi. Hon undervisar om stamning (störningar i talets flyt) och bedriver även forskning inom området, framförallt rörande behandling för tonåringar. Har tidigare varit kliniskt verksam som logoped och arbetat med barn och vuxna som stammar på Mottagningen för logopedi och foniatri på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon var då också samordnare för specialistsjukvården Intensiv Stamningsterapi. Tove medverkar nu bland annat i ett forskningsprojekt vid Universitet i Oslo om stamningsbehandling för små barn.
Här finns information om stamning: https://www.youtube.com/watch?v=C9y39cDumAk
Tove disputerade 2013 med avhandlingen Assessment of intelligibility in children och är programansvarig för logopedprogrammet sedan 2014.
Undervisningsområden
Handleder examensarbeten (magisteruppsats) och masteruppsatser. Har kursansvar bland annat för Professionskurserna på logopedprogrammet samt ansvarar för undervisning om störningar i talets flyt (stamning) och pedagogik.
Forskningsområde
Tove har medverkat i och publicerat ett antal studier inom ramen för två VR-finansierade forskningsprojekt; Att mäta och undersöka sambandet mellan talets förståelighet, talhastighet och artikulatorisk precision hos personer med olika typer av talstörningar (2011-2015), vid Sahlgrenska akademin, samt Funktionella konsekvenser av barns sammanhängande tal, vid Karolinska Institutet (2016-2018).
Forskningen handlar för närvarande främst om stamning, framförallt hos tonåringar och Tove har handlett nedanstående projekt/magisterarbeten på området:
- Intensiv Stamningsterapis effekt på stamningsbeteenden, förståelighet och attityd till kommunikation hos fem barn (Eriksson, 2009)
- Stuttering Severity Instrument 3: Svensk översättning och utprövning (Carlsson & Åberg, 2015)
- Minnen från en skoltid med stamning – en kvalitativintervjustudie om bemötandets påverkan på självbilden (Grey & Grönfors, 2016)
- Inledande logopediskt föräldrasamtal vid stamning hos förskolebarn – en kvalitativ intervjustudie om föräldrars upplevelse (Häggståhl & Stopp, 2017).
- Gymnasielärares kunskap om och inställning till stamning – en kvantitativ enkätstudie (Brattgård & Trapp, 2017)
- Logopeders upplevelser och tankar om stamningsbehandling med tonåringar; En kvalitativ intervjustudie (Karlsson and Millblad, 2021)
- Erfarenheter av logopedisk behandling i tonåren hos vuxna personer som stammar (Svärdberger, 2021)
Tove var med och startade projektet Stuttering Research and Educational Network www.sturen.org och European Clinical Specialization in Fluency disorders www.ecsf.eu. För närvarande medverkar hon i projektet Effective Stuttering Treatment (Universitetet i Oslo) som finansieras av Norges forskningsråd, http://theestproject.blogspot.com/
Tidigare forskning har handlat om förståelighet och bedömning av förståelighet hos barn på ordnivå och spontantalsnivå. Med förståelighet avses i vilken grad talaren kan förmedla sitt budskap till lyssnaren och hur väl lyssnaren förstår det talaren vill förmedla.
-
Understanding acceptability of disordered speech through Audience Response Systems-based
evaluation
S. Strombergsson, J. Edlund, A. McAllister, Tove B Lagerberg
Speech Communication - 2021 -
Parent rating of intelligibility: A discussion of the construct validity of the Intelligibility in Context Scale (ICS) and normative data of the Swedish version of the
ICS.
Tove B Lagerberg, Elin Anrep-Nordin, Helena Emanuelsson, Sofia Strömbergsson
International journal of language & communication disorders - 2021 -
Measuring intelligibility in spontaneous speech using syllables perceived as
understood
Tove B Lagerberg, Katarina Holm, Anita McAllister, Sofia Strömbergsson
Journal of communication disorders - 2021 -
Audience Response System-Based Evaluation of Intelligibility of Children's Connected Speech - Validity, Reliability and Listener
Differences
S. Strombergsson, K. Holm, J. Edlund, Tove B Lagerberg, A. McAllister
Journal of Communication Disorders - 2020 -
Intelligibility of children with speech sound disorders evaluated by listeners with Swedish as a second
language
Tove B Lagerberg, Jenny Lam, Rikard Olsson, Åsa Abelin, Sofia Strömbergsson
Journal of Speech, Language, and Hearing Research - 2019 -
An Investigation of the Clinical Use of a Single-Word Procedure to Assess Intelligibility (Swedish Test of Intelligibility for Children) and an Evaluation of the Validity and Reliability of the Intelligibility in Context
Scale
Tove B Lagerberg, A. Hellstrom, E. Lundberg, Lena Hartelius
Journal of Speech Language and Hearing Research - 2019 -
The effect of number of repetitions on listener transcriptions in assessment of speech intelligibility in
children.
Tove B Lagerberg, Lena Hartelius, Jakob Åsberg Johnels, Christina Persson
International journal of language and communication disorders - 2015 -
Swedish Test of Intelligibility for Children (STI-CH) - Validity and reliability of a computer-mediated single word intelligibility test for
children
Tove B Lagerberg, Lena Hartelius, Jakob Åsberg Johnels, Anna-Karin Ahlman, Andrea Börjesson, Christina Persson
Clinical Linguistics & Phonetics - 2015 -
Assessing intelligibility by single words, sentences and spontaneous speech: a methodological study of the speech production of
10-year-olds.
Tove B Johannisson, Anette Lohmander, Christina Persson
Logopedics, phoniatrics, vocology - 2014 -
Assessment of intelligibility using children's spontaneous speech: methodological
aspects
Tove B Lagerberg, Jakob Åsberg Johnels, Lena Hartelius, Christina Persson
International journal of language and communication disorders - 2014 -
The Communication Attitude Test (CAT-S): normative values for 220 Swedish
children.
Tove B Johannisson, Susanna Wennerfeldt, Christina Havstam, Maria Naeslund, Kajsa Jacobson, Anette Lohmander
International journal of language & communication disorders / Royal College of Speech & Language Therapists - 2009