Kristoffer Larsson
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktningOm Kristoffer Larsson
Publikationer vid annat universitet:
Larsson K. (2011). Kritiskt tänkande i samhällskunskap. En studie som ur ett fenomenografiskt perspektiv belyser manifesterat kritiskt tänkande bland elever i grundskolans år 9. Studier i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, nr 7. Karlstad University Press. Licentiatuppsats. Länk: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:393342
Larsson K. (2012). Elevers kritiska tänkande i grundskolans samhällskunskap. I Lödén H. (red.) Forskning av och för lärare, s. 165-179. Studier i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, nr 21. Karlstad University Press.
-
Powerful Knowledge and the 2017 Swedish National Test in Religious
Education
Klas Andersson, Mattias Börjesson, Kristoffer Larsson
Social Sciences - 2023 -
Elevers perspektivbyten i svar på uppgifter från det nationella provet i
samhällskunskap
Klas Andersson, Kristoffer Larsson
Nordidactica - 2023 -
Mapping First Grade Students’ Understandings of Societal
Functions
Klas Andersson, Kristoffer Larsson
Paper presented at ECER 2023, 22-25 augusti, Glasgow. - 2023 -
Sambandet mellan kunskap och kritiskt tänkande- en empirisk studie av elevers svar på
samhällskunskapsfrågor
Kristoffer Larsson, Klas Andersson
Nordidactica - 2023 -
Att lära eleverna att byta perspektiv i
samhällskunskap
Kristoffer Larsson, Klas Andersson
Forskning pågår, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 2 nov 2022 - 2022 -
Att byta perspektiv i samhällskunskap – en variationsteoridriven
interventionsstudie
Kristoffer Larsson, Klas Andersson
Skolforskningsinstitutet, symposium för Praktiknära skolforskning – erfarenheter, dilemman och framtidsspaningar, Stockholm 17 nov 2022, Coor Konferens - 2022 -
How teachers understand and strategize about emerging
conflicts
Kristoffer Larsson, Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
British Educational Research Journal (BERJ) - 2022 -
Developing and Testing a Variation-theory Based Model for Teaching Critical
Thinking
Klas Andersson, Kristoffer Larsson
Paper presented at ECER, 23-26 Aug, 2022. Yerevan - 2022 -
On the Role of Knowledge in Critical Thinking – Using Student Essay Responses to Bring Empirical Fuel to the Debate between ‘Generalists’ and
‘Specifists’
Kristoffer Larsson
Journal of Philosophy of Education - 2021 -
Using Essay Responses as a Basis for Teaching Critical Thinking – a Variation Theory
Approach
Kristoffer Larsson
Scandinavian Journal of Educational Research - 2021 -
How teachers understand and strategize on emerging
conflicts
Kristoffer Larsson, Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg (online), 10-11 februari, 2021 - 2021 -
Teachers’ understandings of emerging
conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research - 2020 -
Teachers’ Understanding and Management of Emerging
Conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
ECER 2019, 3-6 September 2019, Hamburg, Germany - 2019 -
Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution
Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018 - 2018 -
Bedömning i etik: utmaningar och möjligheter med hänsyn till undervisning om etik i svensk
grundskola
Olof Franck, Kristoffer Larsson, Annika Lilja, Christina Osbeck, Johan Tykesson
Forskning pågår. Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet 20171031 - 2017 -
Understanding and teaching critical thinking—A new
approach
Kristoffer Larsson
International Journal of Educational Research - 2017 -
Critical Thinking in Students' Ethical Reasoning: A Reflection on Some Examples from the Swedish National Test in Religious
Education
Kristoffer Larsson
Assessment in Ethics Education. A Case of National Tests in Religious Education. - 2017 -
Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their
classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark - 2017 -
Primary school teachers’ understanding of emerging
conflicts
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug - 2016 -
De nationella provens påverkan på undervisning och
betygsättning.
Kristoffer Larsson
Religion & Livsfrågor - 2014 -
De nationella proven i religionskunskap och samhällskunskap. En analys som belyser de formativa aspekterna av
proven.
Kristoffer Larsson
2014 -
Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs
9.
Kristoffer Larsson
2013