Janna Meyer-Beining
Pedagogisk utvecklare
PIL Pedagogisk utveckling och interaktivtOm Janna Meyer-Beining
Jag arbetar som pedagogisk utvecklare på PIL sedan 2019. Jag har varit kursansvarig på olika varianter av Högskolepedagogik 1 (HPE101), lärare på Bedömning och examination (HPE303), samt handledare på Högskolepedagogik 3 (HPE103). Jag är också med i redaktionskommittén på PIL.
Bakgrund
Tysklärare i botten jag under många år undervisat i tyska som akademiskt språk på olika lärosäten i Tyskland och Storbritannien, främst på grundnivå. Högskolepedagogik är ett långvarande intresse, både i akademiska termer med också i relation till egen praktik. Mitt huvudintresse är dock akademiskt skrivande, där jag är särskilt intresserat i frågor som gäller respons på och bedömning av skriftliga arbeten i högre utbildning. 2019 disputerade jag i ämnet pedagogik vid Göteborgs universitet med avhandlingen ”Assessing writers, assessing writing: A dialogical study of grade delivery in Swedish higher education”. I avhandlingen studerar jag en bedömningsaktivitet – betygssamtalet – utifrån ett dialogiskt perspektiv, men särskilt fokus på hur aktiviteten skapas i samarbete mellan deltagarna.
-
"Of course we have criteria" Assessment criteria as material semiotic means in face-to-face assessment
interaction
Janna Meyer-Beining
Learning, Culture and Social Interaction - 2020 -
Assessing writers, assessing
writing
Janna Meyer-Beining
2019 -
The Swedish grade conference: A dialogical study of face-to-face delivery of summative assessment in higher
education
Janna Meyer-Beining, Sylvi Vigmo, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction - 2018 -
Assessing writers, assessing writing: student performance and teacher expectation in grading
conferences
Janna Meyer-Beining, Sylvi Vigmo, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia - 2016