Illustration av hur VR-upplevelsen kan se ut.
Foto: Ballast Inc. Technologies

Virtual Reality ska få fler att uppleva havet

Friska världshav är avgörande för vår gemensamma framtid, men för att nå dit räcker det inte att öka kunskapen. Det menar Géraldine Fauville, forskare i pedagogik vid Göteborgs universitet. Nu inleder hon en unik studie där avancerad VR-teknik ska få människor att knyta känslomässiga band till havet.

Porträtt på Géraldine Fauville
Géraldine Fauville
Foto: Johan Wingborg

Ett hisnande djup öppnar sig. Världen fylls av skimrande koraller, stora stim av färgsprakande fiskar simmar förbi och ett par godmodiga havssköldpaddor slår följe en bit på vägen. En gigantisk haj närmar sig med oroväckande hastighet…

Nej, vi är inte i Karibien, utan i bassängen på Frölundabadet utanför Göteborg.

– Helt fantastiskt! utbrister Angela Wulff, professor i marin ekologi, som just fått av sig sitt VR-headset och snorkeln.
– Korallerna är väldigt realistiska och fiskarna är jättebra! Och jag fick följa en knölval ner mot ett gammalt vrak. Man ville sträcka ut handen och röra vid den.

Hon är en av dagens försökspersoner och på bassängkanten står fler står på kö. Géraldine Fauvilles studie har väckt nyfikenhet bland kollegorna. Och så är den också av det ovanligare slaget – med hjälp Virtual Reality (VR) vill hon hitta ett sätt att få människor att komma närmare havet. Om fler ska vilja ta ansvar för havsmiljön räcker det nämligen inte att öka kunskapen, menar Géraldine.

– I slutänden är det avgörande att vi ändrar våra attityder och beteenden. Och då handlar det mycket om hur nära band vi känner till havet, både intellektuellt och känslomässigt, säger hon.

Géraldine Fauville bistår en av de forskare som agerar försökspersoner på Frölundabadet.

Första studien i sitt slag

Géraldine Fauville är både marinbiolog och forskare i pedagogik. En röd tråd i hennes forskning är begreppet Havsmedvetenhet – Ocean Literacy på engelska. Det går i korthet ut på att öka den grundläggande förståelsen för havets betydelse, och därmed få fler människor att fatta välgrundade beslut i vardagen för havets bästa. Att använda VR-teknik i marin utbildning har provats tidigare, men i sin studie tar Géraldine det ett steg längre. Här kombineras den  visuella VR-upplevelsen med den rent fysiska upplevelsen av att vara omsluten av vatten i en bassäng.

– Med undervattens-VR kan man verkligen imitera känslan av att befinna sig mitt i världshavens djup. Det är en överväldigande upplevelse. Jag vill undersöka vilka känslor det triggar igång, och om det faktiskt kan påverka människors förhållande till havet på sikt.

Studien är den första i sitt slag och görs i samarbete med Stanford University, där hon tidigare haft en postdoc-anställning för att studera just hur VR kan användas i undervisning om havet. Den gången stoppades hennes försök av pandemin, och det är först nu som hon kan testa sina idéer på riktigt. Allt tack vare ett lyckat samarbete med Frölundabadet – ett hörn av bassängen är helt vikt till hennes vetenskapliga experiment.

– I ett första steg använder jag experter med olika koppling till marina vetenskaper och pedagogik. Forskarna får prova utrustningen och berätta vilken potential och vilka fallgropar de kan se med den. Därefter kommer jag att bjuda in allmänheten, berättar hon.

Bild på Angela Wulff med VR-utrustningen
Angela Wulff, professor i marin ekologi, är imponerad av sin dykupplevelse.

En första introduktion till havet

Någon gång i vinter hoppas hon att detta ska kunna ske, men först ska hon intervjua de forskare som deltagit och på så sätt kunna finslipa sin metod. Vilka parametrar bör hon fokusera på när upplevelsen ska utvärderas? Och är skillnaden stor mellan erfarna dykare och sådana som aldrig tidigare tagit på sig en snorkel och blickat ner i djupet?

– Självklart kan ingenting slå känslan av att befinna sig i havet på riktigt. Men alla har inte den möjligheten och då tror jag att undervattens-VR kan fungera som ett substitut, eller en bra introduktion till det verkliga livet under ytan, säger Géraldine Fauville.

Än så länge bekräftas det av hennes försökspersoner. Lukten av klor blandas med ekot från en flock skolbarn borta vid trampolinerna. Några motionssimmare passerar några meter bort. Men Angela Wulff är fortfarande kvar i tropikerna.

– Jag är själv sportdykare och har dykt i både Karibien och Röda havet. Men det här kommer nära verkligheten. Om man inte har dykt tidigare och får den här upplevelsen så måste man ju tänka: Det är klart att vi måste ta hand om havet!

Text: Per Adolfsson

VR-projektet

Géraldine Fauvilles studie finansieras med hjälp av medel från Vetenskapsrådet och sker i samarbete med Stanford University. Utrustningen har ursprungligen skapats för nöjesindustrin av företaget Ballast. När de inledande studierna är klara kommer projektet att genomföras i samverkan med högstadieskolor och Universeum.