Studenter vid redaktionell praktik.
Felicia Axelsson, Elsa Björck, Fanny Elvinsson, och Minna Röseberg

Studenter ger ut antologi om ”Röster utan kropp”

Studenter från Göteborgs universitet ger ut en antologi där text, bild och ljud samverkar. Projektet är en del av utbildningen i redaktionell praktik och drivs helt av studenterna själva. Den 16 maj var det releasefest på litteraturhuset i Göteborg där den nytryckta antologin visades upp för första gången.

Under andra året på programmet Redaktionell praktik, ett litteraturvetenskapligt kandidatprogram, har studenterna som uppgift att driva ett redaktionellt projekt. Elsa Björck, Fanny Elvinsson, Felicia Axelsson och Minna Röseberg har tillsammans med sin klass, blandat olika medium och skapat en experimentell antologi med namnet ”unbodied".

– Det var ganska tydligt från början att vi ville ha någon form av bok eller trycksak, innan vi visste att det skulle bli en antologi gick den under namnet ”trycksaken”. Vi hade några workshops kring olika teman och ”röster utan kropp” var något vi alla fastnade för, säger Elsa Björck.

Workshop med studenter från redaktionell praktik.

Spårvagnsrösten, telefonsvarare och Jenny Lindh
I antologin undersöks allt från spårvagnsrösten och telefonsvarare till den aktuella AI-chatten  ChatGPT. Det är röster som vi mer eller mindre möter i vår vardag men som saknar kropp.

– Det är mest fokus på det teknologiska och digitala. Men vi har också ett inslag om Jenny Lindhs röst. Vi undersöker problematiken kring att hon är ihågkommen för sin röst men att det idag inte finns en människa som vet hur den lät. Det är också en slags röst utan kropp, säger Elsa.

Idén om att antologin skulle ha en ljudaspekt kom till under en workshop där en av deltagarna tagit med sig en LP-skiva som inspiration. Även tanken om att använda sig av QR-koder i antologin, med hänvisning till en ljudsida, uppstod.

– Det blev på ett sätt en lek med det analoga och det tekniska. Att vi utgick från en LP-skiva som är extremt analog och blandade in modern teknik blir nästan ett kronologiskt retroperspektiv på teknikens utveckling. Vi har gjort en antologi som tittar mycket framåt men vi har också tagit med det som varit, säger Felicia Axelsson.

Har tagit vara på varandras talanger
Under en halvårstid har klassen arbetat intensivt tillsammans och i olika arbetsgrupper för att skapa både antologins innehåll och utformning. Textproduktion, marknadsföring, formgivning och ljudinspelning är några av de områden de har arbetat med.

– Det har varit blod, svett och tårar men jag är så genuint imponerad av allas insats. I projektet har vi upptäckt så många talanger, till exempel är en kille i klassen jätteduktig på illustrationer och en annan kursare  visade sig vara en stjärna på teknik. Vi har verkligen kunnat ta vara på allas kunskap och hjälpt varandra att utvecklas, säger Minna Röseberg.

– Vi har arbetat mycket med att ge och ta och vi har alla snabbt blivit bättre på det. Ju längre projektet har pågått desto mer sammansvetsat har vi jobbat, säger Felicia.

Är mer redo att gå ut i arbetslivet
Att det har varit både givande och viktigt med ett praktiskt inslag i utbildningen är de alla överens om.

– Det är stärkande för sitt eget skapande, självförtroende och framtida yrke. Jag känner mig mycket mer redo att gå ut i arbetslivet. Jag känner att jag kan gå till en redaktion och säga att jag är en tillgång, det hade jag inte vetat utan erfarenheten av det här projektet, säger Felicia.

– Vi har verkligen fått testa på att jobba redaktionellt, med både de utmaningar och kompromisser som det innebär. Genom att vi valde att leka med olika medium, som text, bild och ljud, gav vi oss själva möjligheten att testa på en bredd, säger Elsa.

Text: Hanna Erlingson