Ny professor i socialt arbete med fokus på missbruk, beroende och sociala nätverk

Anette Skårner är ny professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse finns inom drogområdet, där hon under senare tid framförallt ägnat sig åt forskning om exitprocesser, sexuella praktiker och sociala relationer.

I sin forskning har Anette Skårner ett fokus på sociala nätverk, där  hennes forskningsfrågor sätter in de studerade grupperna i en vidare social och samhällelig kontext.  Flera av hennes studier belyser företeelser som uppstår i spänningsfältet mellan individen och den sociala kontexten, och har bidragit med ny kunskap om känsliga aspekter av socialt utsatta gruppers liv och erfarenheter av samhällsvården.

Anette Skårner har bland annat undersökt hur samspelet mellan klienter, anhöriga och personal utvecklas under LVM-vården och hur par­terna ser på förutsättningar för att relationer till anhöriga upprätthålls. Hur personer med tidigare drogerfarenhet upplever och hanterar sin sexualitet, före, under och efter uppbrottet från droger är ett annat outforskat område där hennes forskning lett fram till ny kunskap.

Socionom i botten

Anette Skårner
Foto: Göteborgs universitet

Som socionom ägnade Anette Skårner sitt yrkesliv åt den kliniska missbruks- och beroendevården, innan hon inledde en akademiska bana och disputerade 2002. Hon har sedan dess haft ett flertal uppdrag för myndigheter och andra organisationer. Sedan 2021 är hon förordnad hos Socialstyrelsen som vetenskapligt råd vad gäller socialt arbete, alkohol och drogforskning. Hon är också vetenskaplig ledamot hos Etikprövningsmyndigheten och har varit områdessakkunnig i en expertgrupp för Socialstyrelsens nya riktlinjer för hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens missbruks- och beroendevård.

Bidrar med expertis i ledningsuppdrag

I ett större prospektivt longitudinellt och tvärvetenskapligt forskningsprogram, LoRDIA (Longitudinal Research on Development In Adolescence), var Anette Skårner med i projektledningen som b.la. ansvarade för utformning av instrument, etikprövning och seminarieverksamhet för gemensamma forskningsfrågor. Under flera år ingick hon också i styrgruppen för den tvärvetenskapliga centrumbildningen CERA (Center of Education and Research of Addiction). Ett annat ledningsuppdrag är som lärosätesansvarig samordnare för den FORTE-finansierade ”Forskarskolan för yrkesverksamma inom socialtjänsten” (FYS).

Stort intresse för kliniskt socialt arbete och samverkan

Vid Göteborgs universitet leder hon forskargruppen ”Social exkludering och kontroll”, som ägnar sig åt forskning om bland annat alkohol och narkotika, kriminalitet, fattigdom och hemlöshet. Utöver detta är hon engagerad i det nationella forskarnätverket SONAD, samt det europeiska drogforskningsnätverket SUAB

Med ett stort intresse för kliniskt socialt arbete är samverkan med det sociala yrkesfältet en central uppgift i Anette Skårners yrkesliv och hon deltar flitigt som presentatör vid konferenser, föreläsningar och diskussionsforum för praktiker.

TEXT: JENNY MEYER