Klara Hinasdotter
Juryn föll för Klara Hinasdotters projekt med motiveringen: "Eleven har en god förståelse av sitt ämne och kan presentera arbetet och sin metod mycket väl. Ett bra arbete där elevens kunskaper och motivation är framträdande."
Foto: Christin Appelqvist

Murbruk av ostronskal prisat på forsknings-SM

Klara Hinasdotter från Strömstad gymnasium fick pris i Sverigefinalen av Unga forskare som nyligen avgjordes i Södertälje. Idén till arbetet där hon har gjort kalkbruk av skal från stillahavsostron fick hon på en temadag för gymnasielever på Tjärnö marina laboratorium.

Grattis! Hur känns det?

– Det känns surrealistiskt, om jag ska vara ärlig. Det är jätteroligt att det har varit så stort intresse för mitt gymnasieprojekt!

Du vann pris i tävlingen. Berätta!

– Ja, jag fick ett stipendium att delta på International Wildlife Research Week, en sommarskola där jag får följa med fyra forskare till alperna för att lära mig mer om växtlivet där. Jag åker direkt efter studenten!

Hur fick du idén till projektet?

– Det var på en temadag på Tjärnö jag fick höra att det finns massor av skal av den invasiva arten stillahavsostron på våra stränder som ingen tar hand om. Jag pratade då med min handledare på Tjärnö, Christin Appelqvist, som hade idén att göra kalkbruk av skalen. Hon satte mig i kontakt med Kristin Balksten som forskar om kalkbruk på Uppsala universitet. Hon berättade mer om tekniken och vad jag skulle tänka på.

Klara Hinasdotter tillsammans med handledaren Christin Appelqvist och Kristin Balksten, Uppsala universitet.
Klara Hinasdotter (till höger) tillsammans med handledaren Christin Appelqvist från institutionen för marina vetenskaper och Kristin Balksten, docent i kulturvård på Uppsala universitet campus Gotland.
Foto: Anette Ungfors

Varför ska man göra kalkbruk av ostronskal?

– Vi bryter 9,3 miljoner ton kalksten om året och det är inte hållbart i längden. Både kalksten och ostronskal består huvudsakligen av kalciumkarbonat, därför skulle det vara bra om det går att ersätta kalkstenen med ostronskal. På det sättet slår man två flugor i en smäll. Man får både en mer hållbar produkt och tar hand om en outnyttjad resurs.

Vad ska du göra efter studenten?

– Nästa år ska jag läsa en kurs i matlagning på en folkhögskola. Men efter det vill jag läsa på universitetet. Jag har verkligen fått upp intresset för forskning och det är något jag vill hålla på med i framtiden. Men vilket ämne det blir får vi se – jag är tycker att kemi är spännande och med det här projektet har jag också fått upp ögonen för materiallära.

Intervju: Karl-Johan Nylén

Fakta Utställningen Unga Forskare

Utställningen Unga Forskare har arrangerats sedan 1963 och är Sveriges största tävling för gymnasister inom naturvetenskap, teknik och matematik. 59 bidrag deltog i finalen i Södertälje 9-11 april. Vinnarna utses av en finaljury som består av närmare 30 forskare med expertkunskaper inom naturvetenskap, teknik och matematik.