Illustration av medborgarforskning, personer samlar in data om arter vid ett träd.
Datainsamling om arter är exempel på medborgarforskning som görs i många länder.
Foto: Wikimedia

Medborgarforskning – ny distanskurs att läsa i höst

Till hösten kan du läsa en kurs i medborgarforskning, även kallat citizen science, på Göteborgs universitet. Kursen går på kvartsfart och distans och är utformad för dig som antingen vill bredda din akademiska utbildning eller för dig som redan är yrkesverksam och vill utveckla din kompetens. Medborgarforskning har blivit populärt både inom och utanför akademin och används inom många områden.

– De senaste åren har medborgarforskning fortsatt att växa och utvecklas, både som ett komplement till vanlig forskning och som ett viktigt verktyg för myndigheter, kommuner och för allmänheten, säger Christopher Kullenberg, docent i vetenskapsteori och lärare på kursen.

Kursen Medborgarforskning – teori och praktik är helt och hållet nätbaserad och utvecklad i nära samarbete med forskare. Medborgarforskning har blivit ett specialområde för forskning inom ämnet vetenskapsteori vid Göteborgs universitet med flera pågående projekt. Nyligen lanserades även samverkansportalen medborgarforskning.se i samarbete med Vetenskap och Allmänhet, Umeå universitet och Statens Lantbruksuniversitet.

– Den digitala revolutionen har gynnat medborgarforskningen genom att möjliggöra att hundratusentals människor kan samarbeta både med varandra och med forskare via digitala plattformar, säger Niclas Hagen, universitetslektor i vetenskapsteori och lärare på kursen.

Kursen är unik då kurser i medborgarforskning inte ges vid något annat lärosäte i Sverige, och endast på ett fåtal ställen internationellt. Den går att söka för vem som helst med grundläggande behörighet på antagning.se – från och med 15 juli. Kurstart är 1 september och sedan följer föreläsningar på kvartsfart under höstterminen.

– Upplägget är sådant att deltagarna kan disponera sin studietid väldigt flexibelt. Allt material är digitalt och alla föreläsningar är inspelade. De gånger vi träffas digitalt för att diskutera använder vi Zoom som gör det möjligt att delta från vilken plats som helst, säger Christopher Kullenberg.

Länk till distanskursen i utbildningskatalogen

Läs mer om Medborgarforskning