En 3D-modell av biografen Flamman
En 3D-modell av biografen Flamman.

Kandidatprojekt möjliggör biografbesök med 3D-modeller och VR

Som kandidatprojekt fick en grupp studenter vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola i uppdrag att med hjälp av virtual reality rekonstruera den gamla biografen Flamman i Göteborg.

Porträtt av Thommy Eriksson
Thommy Eriksson, lektor vid institutionen för data- och informationsteknik.
Foto: Linnea Sjögren

Under våren 2021 fick sex studenter från tre olika program vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola uppdraget att undersöka hur man kan bevara kulturarv med hjälp av virtual reality (VR). Byggnaden som undersökningen gjordes på var den gamla Göteborgsbiografen Flamman.

– Projektet har gått ut på att undersöka hur man kan bevara kulturarv med hjälp av VR men också hur man kan kombinera detta med en riktigt bra VR-upplevelse, säger Jonathan Eksberg, IT-student vid Chalmers som var en av deltagarna i projektet.

En unik, modernistisk byggnad

Flamman klassas som en av de första modernistiska byggnaderna i Göteborg. Byggnaden stod klar 1935 och användes som biograf i nästan 50 år.

– Varför det blev just den här byggnaden är för att den har ett stort arkitekturellt värde och fortfarande finns intakt. Man har enkelt kunnat ta sig dit att ta referensfotografier, och ritningarna finns kvar på stadsarkivet, säger Thommy Eriksson, lektor i interaktionsdesign och handledare i projektet.

En originalbild av biografen Flamman

En applikation för biobesök

Utifrån ritningarna tog studenterna fram en 3D-modell av biografen. Slutprodukten blev en applikation utvecklad i spelmotorn Unity.

– Vi har gjort en VR-applikation där obegränsat antal personer kan koppla upp sig och tillsammans gå runt i vår 3D-modell av Flamman och titta på film tillsammans i biosalongen, säger Adam Rohdell, IT-student vid Chalmers.

Adam fortsätter:

– Projektet blir speciellt intressant i pandemitider. En sån här virtuell lösning gör att man fortsatt kan uppleva ett biobesök tillsammans, fast man fortfarande är på distans.

Balans mellan kulturarv och bra användarupplevelse

En stor utmaning under projektet har varit att göra avvägningar mellan kulturarv och en bra användarupplevelse, menar Jonathan.

– Att besluta om vi ska anpassa applikationen efter hur det var då eller efter vad som blir en bra VR-upplevelse, det har varit lurigt. Vi gör ju en rekonstruktion av det som har varit samtidigt som vi vill utveckla och lära oss hur man gör en bra användarupplevelse. Balansen där emellan har ibland varit svår.

Om institutionen

Institutionen för data- och informationsteknik är en gemensam institution för Chalmers och Göteborgs universitet. Institutionen bedriver forskning och utbildning vid båda universiteten, och ansvarar bland annat för kandidatprogrammet i datavetenskap vid Göteborgs universitet.