Fredrik Svahn
Pedagogiska pristagaren Fredrik Svahn.

Fredrik Svahn tilldelas IT-fakultetens pedagogiska pris

Fredrik Svahn vid Institutionen för tillämpad IT tilldelas IT-fakultetens pedagogiska pris för 2024, efter att ha nominerats av fyra olika grupperingar för en introduktion av nya AI-baserade verktyg i kurserna "Technology" och "Methods".

Ur motiveringstexten:

”Over the last year, Fredrik has invested an enormous effort into introducing innovative technology into his teaching in the Digital Leadership Master’s Programme (Courses Technology and Methods). The most significant of these has been the integration of generative AI in the learning process. While a lot of university teachers around the globe have been experimenting with these tools, Fredrik’s accomplishments go above and beyond anything else I have seen elsewhere. Fredrik developed four bespoke tools based on OpenAI’s API: 1) CourseGuru – A chatbot helping students navigate course content, requirements, and instructions; 2) TalkTopics – a tool to summarize, assess and visualize student discussions related to seminars in the Canvas Forum; 3) GroupGist – An app that allowed students to recordings of their group discussions, and received a written summary of their discussions and feedback based on the concepts and material related to the assignment of the week; 4) PyPal – a digital assistant helping students to install and configure Python on their computers, and to write their first Python program.”

Fredrik Svahns utbildningsinsats valdes efter en intervjuomgång ut som den som kommer att belönas med IT-fakulteten pedagogiska pris för 2024.

Urvalsgruppens motivering lyder:

Fredrik Svahn har visat en förmåga att använda ny och delvis experimentell teknik i undervisningen. Genom att använda AI-baserade verktyg för att stimulera diskussioner i kursen har han skapat stort engagemang bland studenterna, och genom utvecklingen av en chat-bot har Fredrik Svahn utökat studenternas möjligheter att ta till sig kunskapen på ett djupare och mer effektivt sätt.

Stort grattis Fredrik! Hur känns det att få ta emot IT-fakultetens pedagogiska pris?

Fantastiskt kul! Att integrera AI i utbildningen var ett högriskprojekt, men det blev bra. Jag hoppas priset kan bidra till att avdramatisera detta. Det är inte så svårt! Men man måste våga börja experimentera.

IT-fakultetens pedagogiska pris på Medarbetarportalen

Information om IT-fakultetens pedagogiska pris och hur man går tillväga för att nominera finns på nya Medarbetarportalen.

IT-fakultetens pedagogiska pris