bro mellan akademi och sjukhus
Foto: Göteborgs universitet

Fördjupat forskningssamarbete med fokus på patientsäkerhet, vårdmiljöforskning och nära vård

Göteborgs universitet, Södra Älvsborgs sjukhus och Chalmers tekniska högskola satsar på ett fördjupat forskningssamarbete. Samarbetet inkluderar doktorandprojekt inom områdena patientsäkerhet, vårdmiljö och Nära vård.

Den gemensamma satsningen syftar till att inom de tre områdena skapa en excellent forskningsmiljö som ger förutsättningar för vård i toppklass, med patienten – för patienten, den goda arbetsplatsen och evidensbaserade vårdmiljöer.

- Det vi hoppas få ut av detta samarbete är att bidra till fördjupning och bredd avseende forskning inom patientsäkerhet, nära vård och vårdmiljö, säger professor Helle Wijk som är ingår i styrgruppen.
- Genom att kombinera ämnesspecifik kunskap och metodkunskap från vårdvetenskap, arkitektur och klinisk erfarenhet kan vi föra forskningsfronten framåt och bidra till nyttiggörande.

Patientsäkerhet

Patientsäkerhet handlar om att skydda patienter från att skadas när de får vård. Den snabba utveckling som sker inom hälso- och sjukvården med teknologiska och organisatoriska förändringar, ökad komplexitet och dynamik innebär att nya områden behöver hamna i fokus för patientsäkerhetsarbetet.

Vårdmiljöforskning

Vårdmiljöforskning intresserar sig för omgivningens betydelse för hälsa och välbefinnande. Miljö som begrepp omfattar såväl rummet som platsens betydelse i termer av dels det objektivt synliga omkring oss, dels den subjektivt upplevda miljön och den mening vi sätter till platsen vi befinner oss på, det vill säga den psykosociala dimensionen. De objektiva aspekterna är oftast mätbara och kan handla om storleken på rummet, om det är ljust eller mörkt, varmt eller kallt, och om det finns tillgång till utsikt och natur.

Nära vård

Nära vård är ett samlingsbegrepp för ett nytt sätt att arbeta med hälsa, vård och omsorg. Den närmsta vården är den som personen kan ge sig själv – egenvården – samt det stöd den organiserade sjukvården kan ge för att möjliggöra detta. En mer tillgänglig och närmare vård kan tillsammans med nya arbetssätt i vården innebära att resurserna kan användas bättre och därmed räcka till fler.

Styrgrupp

I forskningssamarbetet beslutar en övergripande styrgrupp om fokusområden och finansiering.

Styrgruppen består av Karin Ahlberg, prefekt vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa,  Helle Wijk, viceprefekt för samverkan vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa samt gästprofessor vid Chalmers, Fredrik Nilsson, prefekt för institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Göran Lindahl, föreståndare centrum för Vårdens arkitektur, Boubou Hallberg, sjukhusdirektör SÄS samt Marie Rusner, FoUUI-chef SÄS .

I projekten kan en doktorand, fyra år av heltidstjänst eller postdoc, två år av heltidstjänst, utgöra en del av forskargruppen vilket medför olika lång genomförandetid. Över tid och vid behov kan ytterligare områden för forskningssamarbete utvecklas.