Linus Andersson är ny skeppare på Tjärnölaboratoriet
Linus Andersson tröttnade på att arbeta på stora tankbåtar. Nu ser han fram emot att jobba och utvecklas på Tjärnölaboratoriet.
Foto: Martin Larsvik

Linus Andersson är ny skeppare på Tjärnölaboratoriet

Från arbete i Irländska sjön flyttar nu Linus Andersson tillbaka till Strömstad och börjar sin tjänst som skeppare på Tjärnö marina laboratorium. Han efterträder Karl-Henrik Gustafsson. På fritiden finslipar han sina färdigheter i den ädla konsten att baka surdegsbröd.

Vad ska du arbeta med här?

– Jag ska arbeta som skeppare tillsammans med Peter Nilsson. Vi ska framföra våra forskningsfartyg Nereus och Doris och vara behjälpliga vid bottenskrap, hydrografiprovtagning och andra operationer. Till att börja med ska jag lära mig så mycket som möjligt av Peter och också av Joel White. Det är en lyx att ha sådana medarbetare.

Vad gjorde du tidigare?

– De senaste ett och ett halvt åren arbetade jag på fartyget Discoverer hos Northern Offshore Services. Vårt jobb var att köra ut tekniker och utrustning till marina vindkraftverk i Irländska sjön. Dessförinnan jobbade jag på stora tankbåtar men det var inte min grej. Däremot på mindre båtar är teamen och hierarkin mindre och alla hjälps åt för att utföra uppdragen. Före utbildningen på Sjökaptensprogrammet vid Linnéuniversitetet i Kalmar, jobbade jag fem år på färjorna mellan Strömstad och Koster. Jag är uppvuxen i Strömstad.

Vad gör du när du inte arbetar?

– Det blir mycket att umgås med vänner och familj, och det stora intresset är att laga mat. Jag har blivit hyfsat okej på att baka surdegsbröd, vilket är jättekul.

Något mer du vill berätta?

– Jag ser fram emot att utvecklas på Tjärnölaboratoriet, och ser en stor potential. Under de dagar vi hittills varit ute med studenter på det större fartyget Nereus har jag insett att det var länge sedan jag såg så entusiastiska människor!

Intervjuare: Martin Larsvik

Linus Andesson porträttbild
Linus Andersson är skeppare på Tjärnö marina laboratorium.
Foto: Martin Larsvik