Göteborgs universitet
Akvarell med Ocean Blues tema.
Foto: Ida Wendt

Ocean Blues – från ångest till action

Global uppvärmning, förstörda livsmiljöer, utfiskning och nedskräpning. Många unga känner med rätta en stark oro för vår havsmiljö. I projektet Ocean Blues möts skolelever och forskare och anställda vid Göteborgs universitet för att diskutera hoten mot havsmiljön och hur vi tillsammans kan skapa en mer hållbar framtid och förvandla oron för miljöförändringarna till handling.

Om oss

Ocean Blues är ett kommunikationsprojekt som koordineras av Centrum för hav och samhälle vid Göteborgs universitet. Det är ett tvärvetenskapligt projekt där personer med olika bakgrund och kunskapsområden möts. I projektet ingår havsforskare med en bakgrund i ekotoxikologi, biologi, fotografi, pedagogik, kollektiv handlande och juridik. Det finns även ett antal externa organisationer som bidrar och är knutna till projektet.

Ocean blues finansieras av medel från forskningsrådet Formas. Projektet sträcker sig mellan 2020 och 2024.

Våra samarbetsparter

Samarbetsparter vid Göteborgs universitet:

Centrum för framtidens kemiska riskanalyser och styrning – FRAM
Centrum för studier av kollektivt handlande vid Göteborgs universitet – CeCAR
Göteborgs globala biodiversitetscenter – GGBC
Havsmiljöinstitutet
HDK-Valand

Medverkande forskare

Bethanie Carney Almroth, professor i ekotoxikologi
Sam Dupont, lektor i universitetslektor i marinekofysiologi
Åsa Arrhenius, prefekt för Institutionen för biologi och miljövetenskap
Tyrone Martinsson, professor i fotografi