Reväst seminarium: Jämställd rekrytering till välfärden

Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Samarrangemang med Jämställdhetsmyndigheten, Centre for Work & Employment GU och Västra Götalandsregionen.

Seminarium
23 maj 2023
Göteborg, Regionens hus, Bergslagsgatan 2, samt streamas

Sara Andersson, Jämställdhetsmyndigheten
Rebecka Arman, docent företagsekonomi, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Malin Allert, Jämställdhetsmyndigheten
Camilla Nilsson, HR-strateg, Västra Götalandsregionen
Evelina Johansson, Jämställdhetsmyndigheten
Camilla Oskarsson, HR-strateg, Västra Götalandsregionen
Matilda Eriksson, vice ordförande Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Moderator: Maria Norbäck, docent företagsekonomi, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Arrangör
Reväst i samarbete med Jämställdhetsmyndigheten, Centre for Work & Employment GU och Västra Götalandsregionen

Välfärden står inför stora utmaningar när det gäller att rekrytera, utveckla och behålla sin personal. Stora delar av välfärden är dessutom kvinnodominerad med sämre lön- och karriärmöjligheter än i manligt dominerad privat sektor. På det här seminariet presenterar Jämställdhetsmyndigheten en analys av den könssegregerade arbetsmarknaden inom välfärdsyrken, tillsammans med förslag för att motverka könsbundna studie- och yrkesval och därigenom skapa en bredare rekryteringsbas till välfärden. Denna presentation bygger på en rapport som redovisas den 28 april (mer info här).

Efter detta kommer Rebecka Arman, docent i företagsekonomi vid Göteborgs universitet, att presentera resultat från ett  forskningsprojekt om hur man jobbar med mentorsprogram inom bristyrken i offentlig sektor för att få både yngre och äldre medarbetare att stanna kvar i yrket.

Seminariet avslutas med ett panelsamtal med Rebecka Arman, docent företagsekonomi, Camilla Nilsson som är HR-strateg på VGR och jobbar med kompetensutveckling, analytiker från Jämställdhetsmyndigheten, samt en arbetstagarrepresentant, samtalet leds av Maria Norbäck.