none
Matssalsinteriör från okänt barnhem/barnhus i Göteborg.
Foto: Göteborgs Stadsmuseum samling

Fattiga i det rika Göteborg i början av 1800-talet

Forskning
Kultur & språk
Populärvetenskap

Stora skaror av oftast utfattiga människor sökte sig till Göteborg för att få hjälp att klara livhanken. Göteborgs fattigförsörjningsanstalt tog emot dem, inte med öppna armar, utan efter noggrann prövning av deras behov. Föreläsningen ingår i en serie, Göteborgs 400 år, som universitetet gör i samverkan med Göteborgs Stadsmuseum.

Föreläsning
11 okt 2023
Stadsmuséet, Norra Hamngatan

Medverkande
Thomas Magnusson, professor i historia, Göteborgs universitet.
Bra att veta
Föreläsningen äger rum på Göteborgs stadsmuseet och betalas med inträde till muséet alternativt årskort.
Arrangör
Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet i samverkan med Göteborgs stadsmuseum

I början av 1800-talet sökte sig stora skaror av ofta utfattiga människor till Göteborg för att få hjälp att klara livhanken. Göteborgs fattigförsörjningsanstalt tog emot dem, inte med öppna armar, utan efter noggrann prövning av deras behov. Medlidandet hade sina snäva gränser och kan avläsas i fattigförsörjningens så kallade examinationslistor som upprättades för var och en av de nödställda.

Hör historieprofessor Thomas Magnusson berätta om vilka möjligheter till hjälp det fanns för de som hade det allra sämst i samhället för 200 år sedan.

Praktisk info

Begränsat antal platser. Vill du vara säker på att få en plats går det bra att förboka i museets reception eller på telefon 031-368 36 00. Obokade platser släpps fram till att föreläsningen börjar.

Fler föreläsningar om Göteborgs historia

Under hösten berättar forskare från Göteborgs universitet om Göteborgs historia i en ny föreläsningsserie i samverkan med Göteborgs Stadsmuseum. På vår webbplats hittar du information om alla höstens föreläsningar- Göteborg 400 år - Nedslag i stadens historia

Öppet för allmänheten. Välkomna!