Kryddor
Foto: Pexels

Dofta på världen: mat, kulturarv och kokböcker

Forskning
Kultur & språk
Populärvetenskap

Kom till Göteborgs universitets tält under Frihamnsdagarna och testa ditt doftsinne, bläddra i kokböcker från världens alla hörn och dela med dig av matminnen.

Utställning,
30 aug 2024
Kostnad

Arrangör
Göteborgs Universitet

På plats i tältet finns Viveka Kjellmer, docent i konstvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet och Jenny Högström Berntson, koordinator för Centrum för kritiska kulturarvsstudier, båda engagerade i forskarnätverket #matarv. Tillsammans med dem kan du testa ditt doftsinne, botanisera i kokböcker och recept, inspireras och utmanas av matbilder och matkonst. Det finns också möjlighet att bidra till matarvsforskning genom att vara med i en undersökning om matminnen och måltidstraditioner.

#matarv är ett nätverk för samverkan kring forskning och samlingar om mat, traditioner och kulturarv. Mat är inte bara det vi äter utan också kultur, identitet, politik, attityd och miljö. Inom #matarv ryms forskning om mat från olika ämnen som historia, arkeologi, marinbiologi, konstvetenskap och religion.

För mer information, besök hemsidan: