- Hem
- Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
- Seminarieprogram
Seminarieprogram
Institutionen ger flera seminarier inom ramen för våra seminarieserier. Alla intresserade är välkomna.
Här presenteras institutionens olika seminarieserier med aktuellt program. Programmet uppdateras löpande. Välkommen!
Schema och programpunkter för Högre seminariet finns nedan. Kontakta Stellan Petersson, om du har några frågor om seminariet.
PROGRAM HÖSTEN 2025
8/9, 13:15–15:00: Marie Demker och Bengt Johansson. Att kommunicera vetenskap. Forskare och omvärlden. C350 (Lisebergssalen). Postsem.
22/9, 13:15–15:00: Lyn Wright. Kinship and family language policy: Multilingualism as a resource for single parent, adoptive, and gender and sexual minority families. J233. Postsem.
29/9, 13:15–15:00: Xurui Zhang. Initialstadiet for syntaks i tredjespråkstilegnelse. Mittseminarium. J444.
6/10, 13:15–15:00: Östen Dahl. Tempus och aspekt i allmänhet och perfekt i synnerhet. J236. Postsem.
13/10, 13:15–15:00: Forskarkollegium. J444.
3/11, 13:15–15:00: Henrik Hoffman m.fl. Integrating NLP and Pedagogy in Grammatip: Toward intelligent language learning. J236. Postsem.
10/11, 13:15–15:00: Mika Hietanen. Om retorisk analys utifrån boken Classical Rhetorical Argumentation for the Rhetorical Critic. J236. Postsem.
17/11, 13:15–15:00: Handledarkollegium. C314 Gästmatsalen.
24/11, 13:15–15:00: Karin Rehman. Funktionella språkliga resurser i nyanlända ungdomars skriftliga texter. Lokal: J233. (Flersva, se program nedan.)
8/12, 13:15–15:00: Emilie Francis. The anti-feminist agenda: connecting the media and the manosphere through the culture of misogyny. Mittseminarium. J330.
15/12, 13:15–15.00: Sivi Järvinen. Mittseminarium. C442.
Kontaktperson: Lina Larsson
PROGRAM HÖSTEN 2025
24/11 klockan 13.15 – 15.00: Karin Rehman, Linnéuniversitetet: Funktionella språkliga resurser i nyanlända ungdomars skriftliga texter. Lokal: J233
Abstract: Med utgångspunkt i avhandlingen Nyanlända ungdomars inträde i det svenska historieämnets diskurs diskuteras språk och ämnesinnehåll i källkritiska granskningar, skrivna tidigt i ämnesundervisningen med nyanlända elever. Texterna samlades in under ett längre fältarbete där undervisningen följdes. Även texter av elevernas historielärare har undersökts. Av resultaten framgår vilka språkliga resurser som används då ett fåtal ämnesspecifika begrepp och en större andel allmänna ord bidrar till att eleverna utför källkritiska granskningar, tidigt i ämnesundervisningen. Mönster framträder mellan olika språkliga resurser och grad av ämnesinnehåll och analyserna visar vilka resurser elever har tillgång till och vad som står på tur att utveckla. Vid seminariet läggs särskild vikt vid analyserna av processbetydelse och av betydelsesamband mellan satser. Även didaktiska implikationer berörs.
4/12 klockan 14.30 - 16.00: Clara Palm och Jasmine Bylund, Göteborgs universitet: Presentation av forskningsprojekt om kommunala språktester vid rekrytering. Lokal: C254
Abstract: ”Språktester har under senare år blivit ett allt vanligare inslag i svenska kommuners rekryteringspraktiker, särskilt inom äldreomsorgen. Vid detta seminarium presenterar vi två pågående delstudier som undersöker hur språktester motiveras, utformas och används i offentlig sektor. Den första delstudien bygger på en policyanalys av kommunala dokument från tre svenska kommuner. Analysen inkluderar hur behovet av språktester konstrueras i lokala policyformuleringar, vilka lösningar som föreslås, samt vilka språkideologiska föreställningar som präglar dessa dokument. Den andra delstudien fokuserar på de språktester som faktiskt används i rekryteringssammanhang, med särskilt fokus på testernas konstruktion, validitet och rättvisa. Vi ser fram emot att dela preliminära resultat och välkomnar en diskussion om språktesters funktion samt hur frågan om språkliga krav kan förstås och hanteras framåt”. Presentation ca 45 min följt av diskussion.
Kontaktpersoner: Ann-Christin Randahl och Anna Nordenstam
PROGRAM HÖSTEN 2025
9/9 klockan 15.15–17.00: Framlägg av Charlotte Lennartsdotter. Lokal C444.
30/9 klockan 15.15-17.00: ”Fra mål til formål: Fagfornyelse i Danmark”. Lokal: C314 (Gästmatsalen, Humanisten)
Nikolaj Elf, professor och ledare för Center for Grundskoleforskning vid Syddansk Universitet berättar om arbetet med att ta fram nya ämnesplaner för den danska grundskolan. Med de nya ämnesplanerna vill man stöpa om innehåll och upplägg och förnya ämnet på ett sätt som ger lärare större frihet och mer autonomi. ”Nøgleord i tænkningen er at gå fra læringsmålstyring til formålsorientering, og at designe fagplaner der er fænomenbaserede og udstikker faglige sigtepunkter for indholdsområder som lærere kan tage afsæt i og videreudvikle lokalt under hensyntagen til deres elever og lokale skoleforhold”, skriver Nikolaj. I seminariet diskuteras vad som kan vara utmanande i denna förändring, hur en rådande bedömningsdiskurs kan hanteras och vilka förutsättningar som krävs för att skapa förändring och utveckling på den lokala skolan.
Vecka 41: Skrivinternat för temats doktorander.
11/11 klockan 15.15-17.00: Framlägg av doktorander. Lokal: C444.
25/11 klockan 15.15-17.00: ”Ämnesdidaktik i en bildningsorienterad skola”. Lokal: C314 (Gästmatsalen, Humanisten)
Peter Hobel, docent vid Syddansk Universitet, introducerar och diskuterar bildningsbegreppet och de föreställningar som utbildningsväsendet knutit till begreppet över tid. I GY25 ges bildningsbegreppet en central plats. Skolverket skriver: "De reviderade kurs- och ämnesplanerna ska bli en tydligare utgångspunkt och ett bättre arbetsverktyg för lärarnas undervisning. De ska stödja en skola för kunskap och bildning och stärka kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen". Men hur omsätter vi bildningsbegreppet i praktiken? Vilka principer bör vara ledande i detta arbete och vilket motstånd kan finnas att hantera?
2/12 klockan 10.00-16.15: Prekonferens för doktorander på NNFF i Köpenhamn.
9/12 klockan 15.15-17.00: Framlägg av doktorander. Lokal: C444.
Hör av dig till temats ledare om du önskar fler tillfällen för framlägg.
Kontaktperson: Viktoria Strandberg
PROGRAM HÖSTEN 2025
15/10 klockan 13.15-15.00: Lars Borin, Språkbanken Text, GU: Saldo skapar sammanhang: ett lexikaliskt nav i Språkbanken. Lokal: J236.
12/11 klockan 13.15-15.00: Lena Rogström och Hans Landqvist, GU: Strövtåg bland entomologiska benämningar. Lokal: J336.
3/12 klockan 13.15-15.00: Lena Olausson och Lotta Ederth, språkvårdare vid Sveriges Radio: Går det att normera talspråket? Lokal: J336.
PROGRAM VÅREN 2026
21/1 klockan 13.15–15.00: Profilmöte och terminsuppstart
11/3 klockan 13.15-15.00: Lena Wenner, Institutet för språk och folkminnen: Titel och plats meddelas senare.
18/3 klockan 13.15–15.00: Emilia Jonasson, Linnéuniversitetet: Titel meddelas senare
16/4 klockan 13.15–15.00: Martina Huhtamäki, Helsingfors universitet & Susanna Karlsson, Göteborgs universitet: Titel meddelas senare. OBS: Seminariet hålls denna vecka på en torsdag
22/4 klockan 13.15–15.00: Claes Ohlsson, Linnéuniversitetet: Titel meddelas senare
Detta seminarium leds av forskningsprofilen Text och interaktion som arbetar med språkbruk i vid mening. Vi har dels inbjudna gäster, dels arbetsseminarier om pågående forskningsprojekt. Välkommen att höra av dig om du vill presentera på seminariet eller har andra frågor.
Forskningsprofilen Text och interaktion
Kontaktperson: Ylva Byrman
PROGRAM HÖSTEN 2025
5/9 klockan 10.15-12.00: Maurice Nevile, University of Canberra, Australien. Being certain when it really matters: interaction in the airline cockpit . Lokal: J233.
10/10 klockan 10.15-12.00: Per Holmberg, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi: Runstenars rumslighet – ett arbetsseminarium som redovisar insamlade data. Lokal: C452.
24/10 klockan 10.15-12.00: Maria Johansson, Uppsala universitet. I samtal med Kronofogden. En avhandling och fortsatt forskning om Kronofogdens kundservicesamtal. Lokal: J233.
14/11 klockan 10.15-12.00: Winnie Collin, Dansk Sprognævn och Aarhus universitet: Kommunala rådgivares kommunikation om och med unga. Lokal: J439.
5/12 klockan 10.15-12.00: Johan Järlehed, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, och Daniel Wojahn, Södertörns högskola: Segregationens språk och bilder: Projektpresentation och initiala analyser. Lokal: J439.
9/1 klockan 10.15-12.00: Ledig tid. Lokal: J233.
Språkstrukturseminariet är ett informellt forum för diskussion av olika aspekter på språksystem, språkstruktur och grammatik i vid mening. Vi träffas med ojämna intervaller, men vanligtvis på torsdagar kl. 15:15. Välkomna!
Kontaktperson: Benjamin Lyngfelt
PROGRAM HÖSTEN 2025
28/8 klockan 15:15–17: Åsa Wengelin, SFS (GU): Kan studier av skrivprocessen bidra till vår förståelse av morfologisk och syntaktisk bearbetning? Lokal: C254
16/10 klockan 15:15–17: Henrik Rosenkvist, SFS (GU): ”Språket som superkraft – en introduktion till boken och projektet”. Lokal: C452
20/11 klockan 15:15–17: Viktoria Strandberg: mittseminarium. Diskutant: Åsa Wengelin. Lokal J303
27/11 klockan 15:15–17: Jessica Holmlund – Språklig expertis i 1600-talets rådhusrätt. En fallstudie av skrivarstrategier och syntaktisk variation. Lokal: C456
4/12 klockan 15:15–17: Per Klang: Inkongruent tempus i svenskt talspråk. Om preteritum- och presensformer med avvikande tidsreferens. Lokal C456.
Seminarieserien är ett forum för alla som är intresserade av ämnesdidaktiska frågor för svenska och svenska som andraspråk. Seminarieprogrammet består av forskningspresentationer av färdiga studier, arbetsseminarier där det är möjligt att lägga fram pågående forskningsprojekt och diskussionsseminarier, där vi diskuterar frågor med ämnesdidaktisk anknytning. Välkommen att höra av dig om du vill presentera på seminariet eller har andra frågor!
Kontaktperson: Camilla Håkansson
Program hösten 2025
23/9 klockan 15.15 – 17.00: Sofia Oldin Cederwall, doktorand i Litteraturvetenskap med didaktisk inriktning vid Karlstads universitet, presenterar delar av sitt avhandlingsprojekt om ungas engagemang i tv-serien som fritidsfiktion: Titt-arter, fiktionskompetens och omkringtittande. Lokal: C452.
21/10 klockan 15.15 – 17.00: Anja Malmberg, lektor i svenska med didaktisk inriktning (SFS). Arbetsseminarium om en pågående studie av ämnet språksociologi i läromedel: Tillsammans med Marie Sörlin (Uppsala universitet) håller jag på att göra en pilotundersökning av språksociologikapitlen i läromedel. I pilotundersökningen fokuserar vi läromedel för Svenska 1 (gy11). Vi har haft lite olika ingångar t.ex. språkmaterial, övningar och termer. I det här seminariet tänker jag visa några av våra preliminära resultat och vill gärna diskutera vad språksociologi är för ämne i skolans svenskundervisning. Lokal: J303.
2/12 klockan 15.15 – 17.00: Josefin Hellman, doktorand i svenska med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Södertörns högskola, presenterar delar av sitt avhandlingsprojekt: Källanvändning i akademiskt skrivande –kritiska aspekter i gymnasie- och högskoleundervisning. Lokal: J303.