Göteborgs universitet

Svenskämnenas didaktik

Inom forskningsprofilen undersöks didaktiska frågor inom svenska och svenska som andraspråk på olika nivåer i utbildningssystemet, från grundskola till högre utbildning.

Profilområdet Svenskämnenas didaktik har fokus på språkvetenskaplig didaktik och omfattar ett brett fält. Profilen förenar forskare från många olika forskningstraditioner som litteracitetsforskning, sociolingvistik, korpuslingvistik, psykolingvistisk forskning samt funktionellt och traditionellt inriktad grammatisk forskning. Ett särskilt fokus för forskningsprofilen är hur ämnesinnehåll förankrade i dessa forskningstraditioner kan didaktiskt omsättas för skolans undervisning. Praktiknära forskning är därför ett tydligt inslag i den forskning som bedrivs inom profilen. För närvarande inriktas forskningen bland annat på läs- och skrivforskning, språkutvecklande undervisning, litteracitet (skol-, ämnes- och akademisk litteracitet), elevers och vuxnas lärande, grammatikdidaktik, forskning om läromedel, AI och undervisning och flerspråkighetsfrågor i samband med didaktik.

Flertalet av institutionens utbildningar har nära koppling till profilens forskning. Detta gäller i hög grad ämneslärarprogrammen i svenska och i svenska som andraspråk samt övriga lärarutbildningar inom Göteborgs universitet där institutionens lärare undervisar. Även uppdragsutbildningar i form av lärarlyftskurser, fortbildningskurser för verksamma lärare och fristående kurser i svenska och svenska som andraspråk hänger nära samman med profilens inriktning.

Till profilområdet hör en seminarieserie med seminarium cirka en gång per månad. Seminarieprogrammet består av forskningspresentationer av färdiga studier, arbetsseminarier där det är möjligt att lägga fram pågående forskningsprojekt och diskussionsseminarier, där vi diskuterar frågor med ämnesdidaktisk anknytning.

Sammantaget vill forskningsprofilen samla forskare med intresse för didaktiska frågor och därmed bidra till att stärka ämnesdidaktiken inom ämnena svenska och svenska som andraspråk. Samarbetet mellan de två svenskämnena är en särskild styrka för forskningsprofilen och utmärks av flera gemensamma forskningsintressen.

Seminarieserien Svenskämnenas didaktik

Som gemensamt diskussionsforum för forskningsprofilen finns Seminarieserien Svenskämnenas didaktik som träffas tisdagar klockan 15.15 – 17.00 (lokal varierar).

Seminarieprogram