Göteborgs universitet
Studenter
Foto: Johan Wingborg

Tisus - Test i svenska för universitets- och högskolestudier

Tisus är ett nationellt, behörighetsgivande test i svenska avsett för personer med utländsk gymnasieutbildning som planerar att söka till högskoleutbildning i Sverige och som saknar betyg i svenska.

Testet ges två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Testet består av tre delprov: läsförståelse, skriftlig färdighet och muntlig färdighet.  Provdatum och mer information om testet finns på Tisus webbplats vid Stockholms universitet.

Förbered dig inför Tisus

Tisus är ett färdighetstest, inget kunskapstest. Det förekommer alltså inga krav på att du ska ha läst viss litteratur eller ha genomgått vissa kurser. Däremot måste språkfärdigheterna i svenska språket ligga på en tillräckligt hög nivå för att klara akademiska studier på svenska.

Du kan förbereda dig inför Tisus genom att göra exempelprov.

Anmäl dig till Tisus

Du anmäler dig till provet i Sverige via ett webbformulär och samtidigt betalar du en anmälningsavgift. Läs mer och anmäl dig via länken nedan.

Anmälan och avgift Tisus Sverige

Mer information

På Tisus webbplats vid Stockholms universitet hittar du mer information om testet.

Du som har anmält dig till Tisus har fått mer information via e-post.

Kontakt Tisus

Vid frågor om Tisus och anmälan, kontakta Tisus Stockholm
tisus.svefler@su.se
Tfn: 08-16 43 80