Andra Långgatan i Göteborg.
Många studenter gillar Andra Långgatan i Göteborg. Det är de inte ensamma om. År 2018 skrev The Guardian att kvarteren kring Järntorget och långgatorna är bland de coolaste i Europa.
Foto: Anna-Karin Lundell

Studentlivet är jättebra i Göteborg

Victor Karström är från ”en liten håla” i Västerbotten och gillar hockey, forsränning och politik. Nu läser han statsvetarprogrammet vid Göteborgs universitet – något som han tycker att svenska politiker också borde göra.

Victor, vem är du? Berätta lite om dig själv

Jag är från en liten håla i norr och har nog alltid varit lite vilsen av mig vilket gjort att jag testat lite olika saker och flyttat ett par gånger. Jag spelade hockey under hela uppväxten vilket fortfarande är ett intresse trots att jag inte spelar längre, och jag har jobbat som forsränningsguide under somrarna i nästan tio år.

Några år efter gymnasiet flyttade jag till Los Angeles och pluggade på Community college i ett och ett halvt år och trivdes väldigt bra. Tyvärr utvecklade jag epilepsi under den tiden, så jag fick avbryta studierna i USA och åka tillbaka hem till lilla Vindeln där jag är uppväxt. Där jobbade jag som IT-konsult fram tills pandemin kom. Efter det har jag studerat trä- och smide på en folkhögskola i ett år och sedan flyttat hit till underbara Göteborg för att studera statsvetenskap.

Du läser fjärde terminen på statsvetarprogrammet. Vad har du lärt dig så här långt?

Just nu läser jag fjärde terminen vilket innebär att jag läser andra terminen på programmets inriktningsår där jag läser psykologi. Vad har jag lärt mig? Oj, det är så mycket så det är lite svårt att svara på. Det absolut viktigaste jag lärt mig på programmet är hur vårt och andra typer av statsskick är uppbyggda. Det har gett mig en mycket bättre bild över hur våra val fungerar, politikernas drivkrafter och till viss del deras inkompetens. Många politiker skulle behöva studera statsvetarprogrammet!

Är det något moment som du tycker har varit särskilt intressant under utbildningen?

Jag tror att politisk teori är den kursen jag har tyckt bäst om. Det var väldigt intressant att få en bild över politikens historia och eftersom jag tycker att filosofi är rätt roligt så passade det mig bra att få lära mig mer om gamla filosofer och hur de är kopplade till olika politiska tankesätt vi har idag, både i Sverige och runt om i världen.

En vanlig dag på universitetet, hur ser den ut?

Jag ska ärligt säga att jag inte är någon mästare på att plugga, så en vanlig dag börjar med att jag kliver upp runt klockan tio, om vi inte har föreläsning på morgonen. Därefter åker jag till föreläsningen eller seminariet. Har vi inte någon gruppuppgift eller något annat som behöver göras så åker jag för det mesta direkt hem efteråt, trots att jag borde stanna i skolan och plugga mer. Jag åker allt som oftast hem och chillar, vilket alltid slutar med att jag har en massa jobb att göra innan en tenta eller inlämning ska in.

Hur kommer det sig att du valde ämnet statsvetenskap från första början?

Jag ville lära mig mer om politik. Jag har alltid tyckt att majoriteten av de politiker vi har i Sverige är rent korkade, grymt inkompetenta och blundar för verkligheten. Jag kände att okej, de hjälper ju inte att bara klaga utan jag måste lära mig mer, så därför sökte jag mig hit för att få bättre insikt i hur vårt system fungerar och varför politikerna beter sig som de gör. Jag har fått en mycket bättre insikt i det hela och förståelse för politikerna och deras val, jag står dock tyvärr fast vid min tidigare uppfattning om dem.

Hur är studentlivet i Göteborg?

Studentlivet i Göteborg är jättebra. Göta studentkår är väldigt bra och kämpar varje dag för att studenterna på universitetet ska få en så bra tid här som möjligt. Dessutom är vår studentförening Demos grymma på att arrangera sjukt roliga insparkar (det finns en anledning till att jag varit fadder alla tre terminer efter min egen inspark!) och även väldigt roliga sittningar och evenemang under terminerna. Dessutom finns många bra pubar och andra uteställen i Göteborg. Favoriten för de flesta studenter är Andra Långgatan, med massor av pubar och det viktigaste – billig öl!

Victor Karström

FAKTARUTAN

Namn: Victor Karström.

Ålder: 29.

Kommer från: en by utanför Umeå som heter Vindeln.

Läser på Göteborgs universitet: Statsvetarprogrammet, termin 4, inriktning psykologi.

Gör på fritiden: Då jag på grund av medicinering inte har jättemycket energi över efter skolan så spenderas fritiden ofta framför datorn med diverse spel, med att läsa böcker, meditation och bara allmänt ta hand om mig själv. Men när orken finns så umgås jag gärna med kompisar och spelar kort-/rollspel, går ut på krogen, eller utforskar Göteborg.

Drömmer om att jobba som: Har aldrig haft något drömjobb så jag antar att jag fortfarande letar efter något. Men, ju mer jag lär mig desto bättre koll får jag på både vad jag skulle trivas med men också vad som kanske inte är min grej.

Göteborgs universitet med tre ord: Välstrukturerat, hjälpsamt, roliga kurser.