närbild på kollage från bildlärarutbildning

Sök till lärarutbildning i ämnet Bild

Information om färdighetsprovet riktar sig till dig som söker bild som förstaämne eller bild som andraämne inom ämneslärarprogrammet.

Provinstruktioner för bildämnesutbildning som startar höstterminen 2024 och vårterminen 2025

Färdighetsprovet består av tre uppgifter med ett antal deluppgifter.

Uppgift 1: Idéskapande och gestaltning genom måleri i relation till ett tema

Deluppgift 1A
Tolka genom måleri temat RESONANS där färg har ”huvudrollen”. Fotografera av ditt verk och ladda upp 1-2 bilder. I deluppgiften ska du visa att du behärskar grunderna i måleriets material och färg.

Deluppgift 1B
Beskriv i en reflekterande text din tolkning och bearbetning av temat RESONANS utifrån hur tematiken relaterar till ditt val av material och färg (max 1500 tecken inklusive blanksteg).

Material: Måleri i valfri analog teknik
Bedömningskriterier för uppgiften: 1, 2 och 4.

Uppgift 2: Gestaltning av tema genom form och materialhantering

Deluppgift 2A
Skapa en tredimensionell form i valfritt material och som utgår från temat RESONANS. Fotografera din form mot en enfärgad bakgrund med ljussättning som framhäver formens material och ladda upp 1-3 bilder. Tänk på att bilden/bilderna ska framhäva formen samt struktur och yta hos materialet genom ljussättning och komposition.

Deluppgift 2B
Beskriv i en reflekterande text din arbetsprocess med formskapandet och ditt materialval i relation till temat du arbetat med (max 1500 tecken inklusive blanksteg).

Material: Valfritt material till framställning av form. Kamera eller mobiltelefon. Bedömningskriterier för uppgiften: 1, 2, 4, 5, 6

Uppgift 3: Berättande genom digitala medier utifrån en tematik

Deluppgift 3A
Låt tematiken som du arbetat med i uppgift 1 och 2 utgöra grunden för en kort film (1-2 minuter) I din film ska du kombinera bild, ljud och text till ett kreativt digitalt berättande. Filmen behöver inte vara bunden till ett realistiskt återgivande av tid och rum utan kan vara av experimentell karaktär. Ladda upp en film på max 500 MB.

Deluppgift 3B
Beskriv i en reflekterande text samspelet mellan bild, ljud och text i din film i relation till din tematik (max 1500 tecken)

Material: Kamera och ljudinspelare, till exempel mobiltelefon. Programvara för digital bearbetning av bild och ljud (på mobil eller dator).
Bedömningskriterier för uppgiften: 1, 2, 3 och 7.

Alla delar i din ansökan ska vara anonyma. Ta inte med ditt namn, adress eller andra personuppgifter i materialet.

Foto: Natalie Greppi
Foto: Laila Östlund
Navigate to video: Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Video (01:00)
Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Foto: Natalie Greppi

Skicka in ditt färdighetsprov

Skicka in ditt färdighetsprov via vårt arbetsprovsverktyg SlideRoom. SlideRoom stänger vid midnatt (CET) dagen för deadline av provet. När du har skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemejl från SlideRoom.

Vi rekommenderar att du laddar upp ditt material minst 24 timmar före deadline. Det är inte möjligt att skicka in provet efter att ansökningsperioden i SlideRoom har stängt.

Bedömning av färdighetsprov

Alla kompletta ansökningar bedöms av en bedömargrupp som består av ämnesansvarig lärare och ytterligare två lärarrepresentanter för ämnet bild. Bedömargruppen gör en helhetsbedömning av dina färdigheter inom två bedömningsområden med tillhörande kriterier:

Bedömningsområde 1: Förmåga till idéskapande, gestaltning och reflektion

• Kan genomföra idébaserade gestaltningsuppgifter som på ett tydligt sätt förhåller sig till ett tema
  • Kan förmedla egna intentioner och tillvägagångssätt i gestaltningsprocessen
  • Kan skapa sammanhängande helheter av olika konstnärliga uttryck

Bedömningsområde 2: Förmåga att hantera material och tekniker

• Kan använda måleriets material och färg för att gestalta ett tema
  • Kan skapa tredimensionell form för att gestalta ett tema
  • Kan framhäva struktur och yta hos material genom ljussättning och komposition
  • Kan arbeta utforskande med kombinationer av olika digitala media