kinesiska muren

Modernismens fantasm: Kina och Japan i litteratur, film, konst och kritisk teori

Kurs
KI2103
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Kursen analyserar framställningen av och föreställningarna om Kina och Japan i 1900-talets och det tidiga 2000-talets bildkonst, film, och litteratur. Ur ett företrädesvis psykoanalytiskt perspektiv visar kursen på att dessa orientalistiska ”fantasmer” inte bara bildar ett viktigt och genomgående tema i hög- och postmodernismens konstnärliga praktiker och estetiska teorier; i vissa fall utgör dessa fantasmer deras första byggsten.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller motsvarande.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler